Étkezések az anyagcsere függvényében

Étkezések az anyagcsere függvényében

Milyen anyagcsere-alaptípusok vannak és nekik mire érdemes figyelni a táplálkozásuk terén?

Sokat hallunk a megfelelően működő anyagcsere fontosságáról, de mi is az az anyagcsere? Milyen anyagcsere-alaptípusok vannak és nekik mire érdemes figyelni a táplálkozásuk terén? 
 
Az anyagcsere fogalma lényegre törő, már magában hordozza, miről is van szó: anyagok cserélődnek ki, alakulnak át, hogy szervezetünk működni tudjon. Mindazt, amit táplálékként beviszünk a szervezetünkbe, át kell alakítani. A sajtban lévő kalcium például úgy dolgozódik fel, hogy beépülhessen a csontokba. A halban lévő omega-3 zsírsavak az agysejtek építőköveivé válnak. A táplálékok összetevői létfontosságú élő elemekké válnak, például vörösvértestekké, immunsejtekké, izomtömeggé, csontanyaggá.
 
Amire a szervezetnek nincs szüksége, amit nem tud feldolgozni, vagy ami károsítja, azt (remélhetőleg) kiválasztja. A máj és a vesék megállás nélkül dolgoznak, végzik szűrő- és méregtelenítő munkájukat.
 
Amit anyagcserének hívunk, az tulajdonképpen életünk motorja, valamennyi szervünk működéséről és energiaellátásáról gondoskodik. Ez a hihetetlenül komplex folyamat sok millió évvel ezelőtt kódolódott a génjeinkben. Az anyagcsere több mint egyszeri, egyszerű folyamat, sokkal inkább egy sokoldalú biokémiai reakció összefoglaló neve: ide tartozik a fehérje-, a zsír-, a szénhidrát-, az energia-, a vasanyagcsere, csak hogy néhányat említsünk. Ezeknek a rendszereknek mind harmóniában kell állniuk egymással. Ha az egyik zavart szenved, az hatással van az egész rendszerre.
 
Születésünkkor magunkkal hozott anyagcsere-tulajdonságaink életünk végéig változatlanok maradnak. A kérdés csak az, hogy ezt figyelembe vesszük-e. Ha olyan táplálkozást és életmódot folytatunk, amely típusunkkal ellentétes, akkor kibillenünk az egyensúlyunkból és tőlünk idegen anyagcsere-tulajdonságokat fejlesztünk ki. Ez negatív hatást gyakorol az egészségünkre, amely a pluszkilók mellett akár betegségek kialakulásához is vezethet.
 
Táplálkozási típusok
 
Az anyagcsere szempontjából három alapvető típust különböztetünk meg. A következő felsorolás azonban csak szemléltet, a pontos típus meghatározásához és az étrend beállításához mindenképp forduljunk szakemberhez!
 
Szénhidráttípus: számára az étkezés nem különösebben fontos. Elsősorban a péksüteményeket, a tésztát, a krumplit és a rizst szereti. A zsíros és sok húst tartalmazó ételek fáradttá teszik és hizlalják. Kedveli a vegetáriánus fogásokat. A tápanyagokat lassan és alaposan égeti el, és a szénhidrátfelvételnek köszönhetően sokáig nem éhezik meg.
 
Ami igazán neki való: gyümölcs, bogyók, gabona, zsírszegény tejtermékek, borágóolaj.
Javaslat: sok szénhidrát, kevés zsír és fehérje. Inkább növényi koszt.
 
  • A vegyeskoszt-típus: imád enni, fontosak számára a kulináris élmények. Szereti a húst, a halat, a tojást és a tejtermékeket. A szénhidráttúlsúlyú ételek levertté teszik és gyorsan éhségroham alakul ki nála. Genetikailag alkalmas a kiegyensúlyozott táplálkozásra. A tápanyagokat egyenletesen égeti el, és idegrendszeri működésében is a kiegyensúlyozottságra hajlamos.
 
Ami igazán neki való: hüvelyesek, szárnyashús, barna kenyér, író, sajt, avokádóolaj.
Javaslat: sok fehérje és zsír, kevés szénhidrát. Hús és a halak előnyben.
 
  • A fehérje-zsír típus: szeret enni, de számára nem ez a legfontosabb az életben. Nem kedveli az egyoldalú táplálkozást. Akkor érzi magát jól, ha vegyes kosztot ehet. A zsíros hús nem tesz neki jót, viszont szereti a hagyományos mediterrán konyhát. Mint gyors szénhidrátégető, elegendő mennyiségű fehérjét és zsírt igényel optimális energiaegyensúlyához.
 
Ami igazán neki való: vegyes koszt. Karfiol, földimogyoró, lazac, gomba, lencse, marha- és borjúmáj.
Javaslat: mérsékelt mennyiségű szénhidrát, inkább fehérje és zsír.
 
 
Májbarát ételek
 
Mint azt fentebb említettük, a májunk megállás nélkül dolgozik, hogy megfelelően végezze szűrő és méregtelenítő munkáját. Ezért érdemes időnként olyan ételeket fogyasztanunk, melyek elősegítik a méregtelenítését, regenerációját – mint az alábbi ételek is.
 
Árpaleves
 
Hozzávalók: (1-2 személy részére) 
    • 2 dkg hántolt árpa
    • 5 dl víz
    • 1 evőkanál darabolt sárgarépa
    • 1 evőkanál darabolt zeller
    • 1 evőkanál darabolt snidling
    • vegetáriánus fűszersó
    • metélőhagyma 
    • 1-2 evőkanál tej
 
Előkészületek:
A megmosott árpát hideg vízben egy éjszakán át áztatjuk. (A víz lepje el az árpát!)
 
Elkészítés:
Fél liter vízzel (az áztatóvizet is felhasználva) 30 percig kis lángon főzzük az árpát. Az apróra vágott zöldségeket adjuk hozzá, és további 30 percig főzzük együtt. A levest fűszersóval ízesítsük. Az apróra vágott snidlinget a levesestálba tesszük. A levest azon tálaljuk. A leves finomításához ízlés szerint adjunk még egy kis tejet. Ugyanez a leves elkészíthető azonos mennyiségű zabból, rozsból, búzából vagy barna rizsből is.
 
Tormakrém (emésztésserkentő)
 
Hozzávalók:
    • 20 dkg étkezési túró
    • 2-3 evőkanál tej
    • reszelt torma
    • 1 evőkanál vegetáriánus fűszersó
 
Elkészítése: 
A túrót simára keverjük a tejjel és a reszelt tormával, majd ízlés szerint fűszerezzük. A krémet egyenletesen felkenve, kenyér szeletekre elosztjuk. Kerti zsázsával is díszíthetjük a szendvicsek tetejét, de kiváló ez a krém a héjában sült vagy főtt burgonyához is.