Ezeket az ételeket ne fogyaszd együtt

Ezeket az ételeket ne fogyaszd együtt

A tudomány mai állása szerint

Vannak élelmiszerek, amelyeket önmagukban gond nélkül fogyaszthatunk, de más étellel párosítva
vércukorszint-ingadozást okozhatnak, vagy éppen visszafogják a fontos tápanyagok felszívódását.
Jó tudni, hogy mit mivel szabad enni, vagy még inkább, mit mivel nem.
 
Gyümölcs és joghurt
Sajnos sokak kedvence, a joghurtba kevert gyümölcs nem túl jó ötlet, ugyanis a gyümölcsök értékes
antioxidáns tartalma nem hasznosul tejfehérjék egyidejű fogyasztása esetén. Ez minden más
antioxidánsra is igaz, így a teába sem érdemes tejet önteni.
 
Saláta és zsírszegény öntet
A táplálkozástudomány már kiderítette, hogy számos növényi hatóanyag, mint például a
karotinoidok, segítik mérsékelni a rák, szív- és érrendszeri betegségek, illetve a makuladegeneráció
kialakulásának kockázatát, s könnyebben felszívódnak, ha zsíros öntettel együtt fogyasztjuk a
növényeket. De a zsírosat nem kell szó szerint érteni, egy kis olívaolajos dresszing, vagy akár egy főtt
tojás tökéletes szolgálatot tesz.
 
Fehér kenyér és lekvár
Az egyszerű szénhidrátok gyorsan megemelik a vércukor szintjét. Ha két vagy több egyszerű
szénhidrátforrást együtt fogyasztunk (például fehér kenyeret és lekvárt, vagy kólát, és sült krumplit)
már meg is van a recept a katasztrofálisan egészségtelen étkezéshez. Ilyenkor villámgyorsan
emelkedik a vércukorszint, a hasnyálmirigy inzulint szabadít fel. Amikor pedig a vércukorszint leesik,
fáradtnak és rosszkedvűnek érezzük magunkat, és ránktör a farkaséhség. Ezért jobb a finomított
szénhidrátokat rostban gazdag élelmiszerekre, például teljes kiőrlésű gabonákra cserélni, amelyek
segítenek lassítani az emésztést, és kiegyenlíteni a vércukorszint hullámzását.
 
Hüvelyesek és vörösbor
A vörösbor tanninokat tartalmaz, amelyeket ha összekeverünk növényi alapú forrásokból (például
lencséből vagy szójababból) származó vassal, az komolyan akadályozza a szervezetet abban, hogy
felvegye az ásványianyagokat. A növényi alapú vasat eleve nehezebben hasznosítja a szervezet, mint
a "hús-alapút", s ezen a tanninok csak rontanak. A C-vitamin azonban gyengíti a tanninok hatását és
segíti a vas felszívódását, így érdemes a hüvelyeseket magas C-vitamin tartalmú élelmiszerekkel
párosítani, például citrusfélékkel vagy piros húsú paprikával.
 
Hamburgerek és sör
A szervezetbe jutó különféle anyagok feldolgozása a májban történik, amely fontossági sorrendet állít
fel. Az alkoholt méregnek érzi, és azzal kezdi a munkát. A zsír pedig ott marad a véráramban, amely
elviszi a zsírszövetekhez, ahol aztán tárolódik. A zsírban gazdag élelmiszert nehezebb megemészteni,
ezért az ember tovább érzi magát jóllakottnak. És persze kívánja a sört. De mint tudjuk ez egy csapda.
 
Alkohol és koffein
Gyakran előfordul, hogy bort iszunk a főétkezéshez, majd az ebéd vagy a vacsora lezárása kávéval
történik. Pedig ez rossz ötlet. A koffein által adott energialöket elfedheti az alkoholt, így könnyen
alábecsülhetjük annak hatását a szervezetünkre. Magyarán nem tudjuk, hogy mennyire vagyunk
ittasak. Ugyanez a helyzet az olyanfajta koktéloknál, amelyek például vodkát kevernek energiaitallal.
Az ilyen italok fogyasztásáról kimutatták, hogy meredeken emeli a baleseti kockázatokat.