Ezért fogyassz spárgát!

Ezért fogyassz spárgát!

A boldogság vitaminjai

Miért érdemes a spárgát a mindennapi menüd listájának élére helyezni? Ismerd meg ennek a kimondottan egészséges és finom növénynek a pozitív tulajdonságait.

A spárga hajtása igen gazdag remekül emészthető rostokban. Ezek közül inulintartalma kiemelkedő, mely a hasznos bélbaktériumok tápláléka. Vitaminok közül A, B, C vitamint, valamint a boldogság vitaminjaként is emlegetett folsavat tartalmazza nagy mennyiségben. Ásványi anyagok közül a káliumtartalma kiemelkedő. A makrókhoz visszatérve a rostokon kívül szinte semennyi szénhidrátot sem tartalmaz, igaz proteint és zsírt sem. Pont emiatt kimondottan kevés, mindössze 17-18 kalória van száz grammjában. Mivel általában köretként fogyasztjuk, ez nagy előny, főleg ha igazán jó formában szeretnénk maradni.  A spárgának van egy enyhe vízhajtó hatása. Rendszeres fogyasztás esetén eltávolítja a zsírpárnához kapcsolódó víz egy részét, így karcsúsít és a vízzel együtt eltávolítja a testben lévő méreganyagok egy részét is. A teljesség kedvéért meg kell említenünk, hogy vesepanaszok, vagy komolyabb gyulladások esetén nem javasolt a fogyasztása!

Zöld vagy fehér spárga?
Ez nem is kérdés. A zöld spárga fogyasztását ajánljuk! Hogy miért? A fehér a föld alatt növekszik, így kevesebb fényt kap és ezért sokkal kevesebb mikronutriens is képződik benne. A zölddel ellentétben hiányzik belőle a klorofil, rutin és egy különleges anyag is a protodioscin. Ez utóbbiról jó eséllyel nem hallottál, hiszen elég kevés élelmiszerben van (pl. a királydinnyében). Ez az anyag a férfiakra van nagyon jó hatással. Növeli a tesztoszteronszintet, elősegíti a szexuális egészséget és az erőt. Mindezen tulajdonságait a történelemkönyv lapjain is megtalálhatod, hiszen már az ókori feljegyzések is ajánlották a spárgát afrodiziákumként. (Természetesen csak a test saját optimális szintjéig emeli, ezért nők számára nem jelent veszélyt). Szóval mindezek a hasznos anyagok hiányoznak a világos színű spárgából, de mindemellett fásabb állagú is. Szóval minden érv a zöld spárga mellett szól.
 
Így vásárold és készítsd el a spárgát!
A spárga a boltokban, piacokon könnyen beszerezhető, különösen a szezonja alatt, ami áprilistól júliusig tart. Mivel a spárga csak rövid ideig marad friss, vásárláskor ügyelj, hogy lédús, roppanós szálakat válassz, az elkészítés idejéig csavard körbe egy nedves konyharuhával és helyezd a hűtőbe, így tovább eltartható. Igaz így is ajánlott 2 napon belül felhasználni. Elkészítéskor a szár alját tapogasd meg, és ha fásnak ítéled, akkor vastagabban pucold az alsó 3-4 centinél. (Éppen ezért érdemes vastagabbakat választanod, így pucolás után több marad.)  Ha zöld spárgát vásárolsz, akkor a többi részét nem is kell megpucolnod. Szezonon kívül csak a gyorsfagyasztott verziókat ajánljuk, mert ezekben még marad némi hasznos mikrotápanyag az üveges verziókkal ellentétben.
 
Hogyan készítsd el a spárgát? Ha profi vagy a konyhában, akkor a lehetőségek határtalanok. Készíthető belőle leves, szósz, töltött húsok is. A legegyszerűbb módja a párolt változatának elkészítéséhez, ha a spárgákat praktikusan összekötözve forró vízbe helyezzük és 15-20 perc alatt megfőzzük. Ennél kifinomultabb módszer, ha párolóedényben készítjük el. (Egy tipp, ha szemet gyönyörködtető spárgát szeretnél: a főzővízbe facsarj egy fél citromot. Ez megóvja a növény szép, zöld színét.) Remekül illenek hozzá a fokhagymás öntetek, grillezett húsok, lágy buggyantott tojás, vagy a lágyabb állagú sajtok.
 
Ha szeretnél többet kihozni belőle, akkor készíthetsz pirított spárgát is. Készíts keveréket 2 evőkanál olívaolajból, 1 kanál balzsamecetből, 2 zúzott fokhagymából és keverd el ízlés szerint sóval és borssal. Tedd a spárgákat egy lapos dobozba és öntsd le ezzel az olajos keverékkel. Ha mindenhol egyenletesen befedte, akkor előmelegített serpenyőben 5-10 percig süsd attól függően, hogy mennyire zsenge a spárga. Jó étvágyat kívánunk hozzá!