Ezért fontos az erőnléti edzés

Ezért fontos az erőnléti edzés

Még ha nem is az izomnövelés a célod, az alábbi egészségügyi előnyök miatt neked is érdemes lehet rendszeresen felkeresni egy edzőtermet.

ERŐEDZÉS SEGÍTSÉGÉVEL NÖVELHETJÜK TESTÜNK TISZTA IZOMTÖMEGÉT, FEJLESZTHETJÜK
AZ ÁLTALÁNOS ERŐNLÉTÜNKET, ÉS HÖLGYEKNÉL IS KÖNNYEBBEN ELÉRHETŐ ÁLTALA A VÁGYOTT FIZIKUM. AZONBAN HA A SZIMPLA ESZTÉTIKAI ELŐNYÖK NEM GYŐZNEK MEG, OLVASD TOVÁBB A CIKKET - HÁTHA AZ ÉRVEINK KÖZT TALÁLSZ OLYAT, AMI MAJD TÉGED IS MOTIVÁL EGY KIS „SÚLYEMELGETÉSRE”!
 
Sokan gondolják úgy, hogy ha nem akarnak úgy kinézni, mint egy testépítő, akkor jobb, ha nem végeznek erősítő edzést. Még ha nem is az izomnövelés a célod, az alábbi egészségügyi előnyök miatt neked is érdemes lehet rendszeresen felkeresni egy edzőtermet.
 
Az erőnléti edzés segít megszabadulni a hasi zsírtól. A Harward kutatói egy 10500 férfi bevonásával készített tanulmányban kimutatták, hogy az erősítő edzés hatékonyabban véd meg a hasi zsír lerakódásától, mint a kardió edzések. A hasi, vagy más néven zsigeri zsírok mennyiségének csökkenése a szív egészségére is kifejezetten jó hatással van, ráadásul a rák kialakulásának kockázatát is mérsékeli. Az is kiderült, hogy a rendszeresen súlyzós edzést folytató fiatal férfiak vérében a HDL, másnéven jó koleszterin is hatásosabban működik.
 
A súlyzós edzés javítja a csontsűrűséget, segít megelőzni a csontritkulást (a csontmerevséget, ill. veszteséget), az osteopenia (csökkent csontállomány) és a szarkopénia (izomtömeg vesztés) betegségét. Több tanulmány is kimutatta, hogy a megfelelő táplálkozáson kívül a rendszeresen – heti 2-3 alkalommal - végzett súlyzós
edzés növeli a csonttömeget, azáltal, hogy stimulálja a csontépülést és segít a kalcium megőrzésében a szervezetben. A sétálás, lépcsőzés, futás is hasznos mozgásformák még ebből a szempontból.
 
Az életkor előrehaladtával egyáltalán nem szükségszerű az anyagcsere folyamatok lelassulása - bár ülő életmódot folytatók körében 40 év felett átlagosan 10 évente 5%-kal csökkenhet. Azonban erőnléti edzésekkel megakadályozhatjuk ezt, és késleltetjük az izomvesztés jelenségét is.
 
A megfelelően összeállított erőnléti edzések javítják a tartást, a koordinációt és az egyensúlyt, ezáltal a sérülések veszélyét is csökkentik. Az erősebb izmok kisebb terhelést raknak az inakra, emellett erősítő edzés hatására a porcokban található kollagénrostok száma és átmérője is növekszik.
 
Az erőnléti edzés előnyösen hat az inzulinérzékenységre, de segít normális keretek között tartani a vérnyomást is. A súlyzós edzés más sportokkal összehasonlítva, sokkal nagyobb mértékben stimulálja a sejtek inzulinérzékenységét. Az erősítő edzés hatására az izmok hatékonyabban veszik fel és használják fel a glükózt.
 
„Mellékhatásként” önbecsülésünk, önértékelésünk, magabiztosságunk is olyan mértékben tud fejlődni az edzések által, amit más módszerrel nem tudunk elérni! Hiszen semmihez sem fogható az az érzés, amikor fizikailag stabilnak, erősnek érezzük magunkat.
 
A súlyzós edzések hatására sokkal jobb viszonyba kerülsz a saját magadról alkotott testképpel, attól függetlenül, hogy valódi fizikai átalakulás is zajlik! A kutatók szerint a jobb mentális állapot, növekvő energiaszint és a teljesítményből fakadó jó érzés együttesen felelősek a javuló testkép kialakulásában.
 
Fontos leszögezni, hogy az erősítő edzések összeállításakor nem a nehéz súlyokon van a hangsúly, hanem azon, hogy olyan gyakorlatokat végezzünk, amik minél jobban igénybe veszik izmainkat, ill. a központi idegrendszert (a mozgás közben kialakuló stressz kezelésére a szervezet energiákat használ fel). Főleg kezdők esetében elég, ha saját testsúlyunkkal dolgozunk, sőt, kifejezetten fontos, hogy mielőtt külső – plusz - ellenállásokkal edzenénk,
megfelelően tudjuk kezelni a saját testünk súlyát.
 
Szervezetünk nagyon sok mindenre képes, sok mindenhez adaptálódik, és bizonyos hatásokra olyan átváltozásokon megy keresztül, ami egészen lenyűgöző: az erősítő edzések során szépen, lassan, fokozatosan azt fogod tapasztalni, hogy rengeteg olyan dologra vagy alkalmas, amiről nem is hitted volna! A súlyzós edzés pozitív hatásai nemtől függetlenek: egészen hasonlóan hat a nőkre is, mint a férfiakra.