Ezért ne hagyd ki a levest

Ezért ne hagyd ki a levest

Számos előnyös hatása teszi nélkülözhetetlen fogássá

A leves indoeurópai nyelvekben legelterjedtebb elnevezése eredetileg a szanszkrit nyelvből
származik. A su (jól) és a po (táplálni, táplálkozni) szavak összeolvadásából jött létre a suppa szó,
amely helyes, jó táplálékot jelöl. Innen ered az angol soup, a francia soupe, a spanyol sopa és a
német Suppe is.
 
A levesek étvágygerjesztő és emésztésserkentő hatása évszázadok óta ismert. Beindítják az
emésztőenzimek termelődését, és egy tányér leves elfogyasztása után sokkal kevesebb kalóriadús
ételt kívánunk. Emellett egyszerűen elkészíthető, csak feltesszük a hozzávalókat egy fazék vízbe főni,
és kész is van. Az egyszerű elkészítésen túl még számos előnyös hatása teszi nélkülözhetetlen
fogássá.
 
Zöldségforrás
Valljuk be őszintén, szinte a felét sem fogyasztjuk el a napi ajánlott 8 adag gyümölcs- és
zöldségfélének, ami nagyjából 4 és fél bögrényi. Levesekkel akár a teljes napi adagot is biztosíthatjuk,
hiszen szinte az összes zöldség alkalmas leveskészítésre, a hagyományos répától a krémes sütőtökön
és paradicsomon át a brokkoliig, vagy a spárgáig. Készíthetjük a levest friss és mélyhűtött zöldségből,
a lényeg nem változik. A könnyebb leveseket a főétkezések között is fogyaszthatjuk a hagyományos
nasik helyett.
 
Könnyű, de tápláló
A babbal, lencsével vagy sovány húsokkal készített leves kiváló fehérjeforrás. A babfélék és zöldségek
emellett egészséges rostokkal is ellátják a szervezetünket. A zöldségekben gazdag levesek a
vitaminokon és ásványianyagokon kívül antioxidánsokkal is támogatják egészségünket. A
paradicsomban található likopin segíthet például bizonyos daganattípusok megelőzésében. A
sárgarépa, kelkáposzta és sütőtök gazdag béta-karotinban, mely többek között szerepet játszik a
káros szabadgyökök semlegesítésében, és a koleszterin szintre is jótékony hatással van.
 
Segíthet a fogyásban
Ha levessel kezdjük az étkezést, akkor kevesebb kalóriát fogunk magunkhoz venni. A Penn State
University kutatói szerint azok, akik alacsony kalóriatartalmú levessel indították az étkezést,
összességében 20 százalékkal kevesebb kalóriát fogyasztottak egy-egy étkezés alkalmával. Ennek oka,
hogy a magas víztartalom és a zöldségek rosttartalma miatt eltelít. De okosan kell kiválasztani a
levest, ideális esetben egy adag 100-150 kalóriát tartalmaz.
 
Hidratál
A megfelelő folyadékellátottság fontos eleme az egészség megőrzésének, hiszen minden sejtünk
felépítéséhez, minden szervünk normál működéséhez hozzájárul. Szerepe van
a vérnyomás szabályozásában, a salakanyagok kiválasztásában és eltávolításában, valamint a
testhőmérséklet szabályozásában. Az őszi és téli időszakban hajlamosak vagyunk megfeledkezni az
ivásról, ilyenkor egy finom leves nagy segítség lehet az ajánlott napi folyadékmennyiség
biztosításában.
 
Elűzi a megfázást
Egy kiadós csirkeleves gyógyír lehet a megfázásra, ami a hűvös, változékony időjárásnak
köszönhetően könnyen utolérhet bárkit. A meleg leves segít megőrizni az orrüreg nedvességét,
megelőzi a kiszáradást, megnyugtatja a fájó torkot. A csirkéből főzött húsleves gyulladáscsökkentő
hatású, egy kutatás emellett azt is alátámasztotta, hogy a forró leves a benne lévő fűszerekkel segít a
megfázás miatti vérbőség enyhítésében. Mivel a megfázással járó panaszok - az orrfolyás vagy a
fokozott izzadás - dehidratálják a szervezetet, a fokozott folyadékfogyasztás is nagyon fontos ilyen
esetben. Ezen nem csak a húsleves, de gyakorlatilag bármilyen leves segíthet. 
 
Felmelegít
A kínai filozófia a jin és a jang egyensúlyának elve alapján az ételeket melegítő, illetve hűsítő hatásuk
szerint több csoportba sorolja. A meleg levesek természetesen a melegítő csoportba tartoznak. Egy jó
forró leves a hideg téli estéken visszahozza még az elveszített életkedvet is. Igazán szuper választás,
ha egy kis melegségre vágyunk. A melegítő hatást a csípős fűszerek tovább fokozzák, ezért a
levesünket bátran ízesítsük erős paprikával, chillivel vagy curryvel – persze csak olyan mértékben, ami
még élvezhető számunkra!
 
Így készítsük el
Mivel hazánkban kedvelt fogás, elkészítésénél törekedjünk az egészséges táplálkozás szempontjainak
figyelembevételére. Azt valószínűleg mondanunk sem kell, hogy friss alapanyagokból készítsük a
levesünket. Az alábbi tippeket alkalmazva még tovább erősíthetjük táplálkozás-élettani
tulajdonságait:
 
 A leves elkészítéséhez alapanyagként felhasznált zöldségek (sárgarépa, paradicsom,
zeller), gyümölcsök (alma, őszibarack, szilva) 20 százalékát nyersen áttörve dolgozzuk bele az
ételbe. Íze emiatt nem tér el a megszokottól, de vitamintartalma jelentősen megemelkedik,
sok esetben még a hagyományos sűrítési módok (habarás, rántás) is elhagyhatók.
 Alapanyagként válasszunk többféle, kisebb energia-, de nagyobb rosttartalmú zöldségfélét,
kevesebb zsírt tartalmazó húsféleséget, amiről minden esetben távolítsuk el a látható
zsiradékot, szedjük le a szárnyasok bőrét.
 A habarással készült leveseknél részesítsük előnyben az alacsonyabb zsírtartalmú
alapanyagokat (joghurtot, kefirt, zsírszegény tejfölt), vagy akár pépesített fehérbabot is
használhatunk.
 A sűrítéshez (rántáshoz, habaráshoz) lisztet csak indokolt mennyiségben használjunk, akkor is
lehetőleg teljes kiőrlésűt, vagy zabpehelylisztet.
 A levesbetét (csipetke, burgonya-, hús- és halgombóc, máj- és daragaluska stb.), sok esetben
meghatározó kiegészítője a levesnek. Figyeljünk ezek mennyiségére, ami sok esetben
megszabja a leves energiatartalmát. A galuska készülhet zabpehelylisztből, de
helyettesíthetjük árpagyönggyel is, ami remek fehérje és rostforrás is egyben.
 Igyekezzünk a leveshez az alapanyagokat az idénynek megfelelően kiválasztani, azaz télen ne
főzzünk eperkrémlevest.
 
Persze előfordulhat, hogy nincs időnk, vagy módunk beszerezni az alapanyagokat és gyors
megoldásra van szükségünk. Erre jó előre felkészülni, és fagyasztott zöldségekkel telepakolni a
mélyhűtőt. Ha valamilyen okból mégis levesport vagy -kockát használunk, alaposan olvassuk el az
összetevők listáját, és azt a változatot válasszuk, amelyik a legkevesebb sót és adalékanyagot
tartalmazza.