Hogyan ismerd fel a boltkórost?

Hogyan ismerd fel a boltkórost?

A vásárlási mánia komoly betegség, modern korunk egyik legnagyobb függősége!

Köztudott, hogy a nők, szeretnek vásárolni. Egy szép ruha, egy kiegészítő vagy egy jó könyv megmelengeti a lelküket, egészen addig, míg a folyamat meg nem fordul, és a vásárlás veszi át a hatalmat az életük felett. Jó ezzel vigyázni, hiszen a vásárlási mánia komoly betegség, modern korunk egyik legnagyobb függősége!

Marketingesek hálójában

A reklám-, és a médiaipar azt diktálja, hogy fogyasszunk, azaz költsük el a pénzünket. Ez a fogyasztói,- és élményközpontú szemlélet nem kedvez a javak összegyűjtésének, vagy felhalmozásának, amire szükség lenne a családalapításhoz, az egzisztenciateremtéshez. Az otthonlakó, a szüleik által eltartott fiatalok könnyebben megengedhetik maguknak, hogy a vásárlási hóbortnak hódoljanak, mivel szüleik gondoskodnak alapvető szükségleteikről, így önálló keresetüket sokszor vásárlásra, szórakozásra vagy utazásra fordítják.

Manapság bármerre járunk, hangzatos reklámok sokasága vesz körül bennünket. Élelmiszerek, szépségápolási termékek, divatos ruhák, műszaki cikkek képeinek tömkelege zúdul ránk, hirdetve a tényt, hogy csak azokkal lehet teljes az életünk. Senki sem szeretne lemaradni, a marketingesek pedig résen vannak, őrült harc folyik a vásárlók kegyeiért.

A vásárlási mánia nem új jelenség, egyes források már a 19. században is megemlékeztek róla, ám pszichológiai rendellenességgé kétségkívül a fogyasztói társadalom kialakulásával vált. A leginkább veszélyben lévő korosztályt a fiatalok és a hölgyek jelentik, noha a motiváló erő mindkét esetben más: a nőknél gyógyírként, a fiataloknál a népszerűség fokmérőjeként állítják be. Az Y és a Z generációknál a vásárlás a másoknak való megfelelést, illetve az elfogadás iránti vágyat is jelenti, sokszor a média által alkotott ideálokat igyekeznek követni, olyan példaképeket, akik a valóságban gyakorlatilag nem is léteznek. Így nem csoda, hogy sokszor más pszichés zavarral társul: gyakran kísérik szorongásos vagy étkezési zavarok, megfelelési kényszer.

Azt szokták mondani, hogy a nők többsége, a férfiakkal ellentétben nem kizárólag azért vásárol, mert valóban szüksége van valamire, hanem, mert így próbál valami hiányt kompenzálni vagy egyszerűen csak unatkozik, de egyre több férfi próbál magának ilyen módon örömet szerezni. Az angol nyelvben erre találták ki a "retail therapy" (vásárlási terápia) kifejezést is. A boltkórosokat ugyanolyan jó érzéssel tölti el a vásárlás, mint a bárkit, aki még ha végül nem is vesz semmit, akkor is jó szórakozás jelent neki, ha felpróbálhatott szép darabokat, gyűjthetett ajándékötleteket és kikapcsolódhatott. Viszont gond van, ha már automatikusan vásárlásba menekül, mikor az életben problémája akad.

Cél vagy eszköz?

Ha bármilyen problémával találjuk szembe magunkat, például a munkahelyünkön, igyekszünk a lehető leghamarabb megoldást találni a konfliktusainkra, a frusztrációnk enyhítésére. Egy vásárlásfüggő számára a legtöbb esetben egy új cipő, ruha vagy ékszer hozza meg ezt az enyhülést. A boldogság csak átmeneti lehet, hiszen a boltok bezárnak, a pénz pedig elfogyhat. A vásárlásfüggő a pozitív ingerek megszűnésével szembesül a vásárlási roham következményeivel, amitől bűntudatot érez, ami kiegészül az eredeti konfliktus újra felszínre kerülő frusztrációjával. Ezt a felfokozott negatív érzelmi hullámot ismét enyhíteni szeretné, de mivel más megoldási stratégiát nem ismer, egy újabb vásárlási roham pillanatnyi enyhülést hozó mámorában keresi a megnyugvást

Ha a vásárlás már nem cél, hanem eszköz, ha már nem a szükségleteink kielégítését szolgálja, hanem rendszeres jelleggel feszültség levezetéseként, vagy jutalomként funkcionál, akkor beszélhetünk vásárlási mániáról. A „zsákmányszerzés” valóságos rituálévá válik, mellyel a boltkóros legtöbbször csak a benne felgyülemlett negatív érzéseket vagy az unalmat igyekszik elűzni, amivel ilyenkor sokszor anyagi lehetőségeit messze meghaladóan költ, hitelekbe verve nemcsak magát, de családját is.

Mikor gyanakodjunk?

Mint a legtöbb függő, a kényszeres vásárló sem ismeri be, hogy szenvedélye már kóros méreteket öltött, ám az alábbi jelek beszédesek lehetnek:

A boltkóros gondolatai folyamatosan a vásárlás körül forognak, telefonján, számítógépén is folyton az internetes áruházak kínálatát böngészi. Amint teheti, személyesen járja az üzleteket. Szerelme a pláza, ahol egy helyen megannyi üzlet sorakozik.

Rendszeresen új dolgok jelennek meg a környezetében, és többször védekezik akként, hogy az adott ruhadarab, tárgy már régóta megvan, csak mi nem vettük még észre.

Állandóan kölcsönre szorul, hitelkártyát tart magánál, hiszen vásárlásai messze meghaladják anyagi lehetőségeit.

Számos olyan dolog veszi körül, melyre valójában nincs szüksége, és nem tudja megindokolni, hogy az adott tárgyat miért is vásárolta.

A boltkóros általában egyedül szeret vásárolni, hiszen ilyenkor senki sem szab gátat szenvedélyének.

Gyógyulni, de hogyan?

Szerencsére a vásárlási mánia az egyik legkönnyebben kezelhető függőség, és ahogy mondani szokás, a felismerés - itt is - fél egészség!

Jó ötlet, ha a boltkóros kevesebb pénzt tart magánál, hitelkártyát pedig egyáltalán nem használ. Ugyancsak hasznos lehet, ha olyan személyt visz magával vásárolni, aki ismeri függőségét és lebeszéli a felesleges pénzköltésről. Ilyenkor meg kell próbálni nézőpontot váltani és egy olyan hobbit, elfoglaltságot találni, mely elegendő sikerélményt nyújt. Segítség lehet bármelyik, a témában íródott önsegítő könyv is.

Ha ezek egyike sem használ, ne szégyelljük szakemberhez fordulni!