Hogyan teremts kapcsolatot a jelennel?

Hogyan teremts kapcsolatot a jelennel?

Hogyan maradj a jelenben?

A gondolkodó én gyakran eltereli a megfigyelő én figyelmét. Néha pontosan az a cél, hogy belefeledkezzünk a gondolatainkba, de túl gyakran fordul elő, hogy lényegtelen, az életünket nem meghatározó gondolatok, fikciók terelik el a figyelmünket. Ha pedig elmerülünk a gondolatainkban, és csak testileg vagyunk jelen valahol, akkor valójában már saját magunkhoz sem kapcsolódunk! Hogyan maradj a jelenben?
 
Kapcsolatot teremteni a jelennel azt jelenti: felébredni, megfigyelni mi történik, elmerülni és feloldódni a világban, és megbecsülni az élet minden pillanatát. A kapcsolódás gyakran spontán is bekövetkezik, kellemes és inspiráló helyzetekben. Sajnos azonban nem tart sokáig. Előbb vagy utóbb a gondolkodó én újra erőre kap, és történeteivel, ítéleteivel vagy félelmeivel kiragad a pillanat élményéből.
 
Kapcsolódás és megfigyelő én
A kapcsolódás a megfigyelő én révén történik. A lényege, hogy teljes figyelmünkkel arra koncentráljunk, ami itt és most történik, és ne hagyjuk, hogy gondolkodó énünk elterelje a figyelmünket, vagy befolyásoljon. A megfigyelő én nem ítélkezik, nem küzd a valósággal és nem próbál ellenállni neki. Egyszerűen csak olyannak látja a dolgokat, amilyenek. Az ellenállás csak akkor következik be, ha azonosulunk az ítéleteinkkel, és elhisszük, hogy a dolgok rosszak, tévesek, vagy igazságtalanok.
 
Ha nyíltan és érdeklődően közelítünk valamilyen kellemetlen tapasztalathoz, gyakran kiderül, hogy a dolog nem is olyan rémisztő, mint hittük. Hasonlóképpen a leghétköznapibb és legmegszokottabb élmény is izgalmas, új fényben tűnhet fel, ha teljes mértékben, tudatosan kapcsolódunk hozzá. Ezt Te magad is megtapasztalhatod a következő gyakorlat segítségével:
 
A légzés tudatosítása
Miközben ezt a bekezdést olvasod, kapcsolódj a légzésedhez. Figyeld meg, hogyan emelkedik és süllyed a mellkasod, hogyan áramlik ki-be a levegő az orrlyukaidon. Kövesd a levegő útját az orrodon át. Figyeld, ahogy a tüdőd kitágul és a hasad előretolódik. Kövesd a levegő útját kifelé, érezd, ahogy a tüdőd ismét összelapul.
Most hagyd abba az olvasást, hunyd le a szemedet, és folytasd harminc másodpercig. Figyeld, mi történik.
 
Mit vettél észre? Remélhetőleg két dolgot is: az egyik, hogy az érzetek valóságos kavalkádja vesz körül folyamatosan. A másik, hogy a gondolatok és érzések nagyon könnyen elterelik a figyelmedet. Ha fejleszteni szeretnéd tudatosságodat, hogy kósza gondolataid és érzéseid ne zökkenthessenek ki olyan könnyedén a szemlélődésből, gyakorold naponta a következő feladatot.
 
Figyelj meg öt dolgot
Ez az egyszerű feladat segít a koncentrációban és a környezetedhez való kapcsolódásban. Minden nap gyakorold néhány alkalommal.
 
1. Állj meg egy pillanatra.
2. Nézz körül, és figyelj meg öt tárgyat.
3. Hallgatózz és figyelj meg öt hangot.
4. Figyelj meg öt dolgot, amelyet a tested felületén észlelsz.
 
Ha közben úgy érzed, hogy gondolatban eltávolodtál, figyelmedet tereld vissza a megtapasztalásra.