Így alakíts ki jó szokásokat

Így alakíts ki jó szokásokat

Lássuk, hogyan!

Az időnk 45%-ában a szokásaink vezérelnek – derül ki egy kutatásból, amelyet az amerikai Duke
University készített. A jó és a rossz szokásaink adják meg az életünk kereteit, legyen szó a napunk
ritmusáról, az életmódunkról, a munkavégzésünkről, vagy a szeretteinkkel töltött időről. Ha már
ekkora befolyása van a rutinszerű cselekvéseinknek az életünkre, érdemes tudatosan alakítanunk a
szokásainkon, és a magunk hasznára fordítani őket.
 
Ha elfogadjuk a tényt, miszerint a tetteink határoznak meg bennünket, és ezen tettek 45%-a a
szokásainkból áll össze, könnyű belátnunk: a megfelelő szokások kialakításával (illetve a nem
megfelelő szokások elhagyásával) gyökeres változásokat érhetünk el az életünkben. Lássuk, hogyan!
 
Az időfaktor
Felejtsd el az időfaktort, a 21 napos szabály egy félreértésen alapszik. Egy kísérlet alanyai átlagosan(!)
66 nap alatt alakítottak ki sikeresen egy új szokást, azonban ennél sokkal érdekesebb, hogy 18 nap és
254 nap között változtak az eredmények!
 
Számok helyett gondolkodj hosszútávon, és dolgozz kitartóan a szokásodon – meglesz az
eredménye!
 
A cél meghatározása
Ha komolyan veszed a leendő új szokásodat, akkor érdemes rá megvalósítandó célként tekintened, s
mint tudjuk, a jó cél konkrét, mérhető, megvalósítható, releváns és időben korlátozott. Mit jelent ez
szokások tekintetében? Tegyük fel, hogy kimerült vagy, s ezen szeretnél változtatni. Az új szokásod
tehát: többet fogok aludni. Nos, nem fogsz többet aludni, legalábbis ha ennyiben hagyod a dolgot.
Ugyanis: mit jelent az a több? mitől lesz a több több? A leendő szokásod ebben a formában a
levegőben lóg, s nem fog megvalósulni.
 
Ha azonban azt mondod: “10 órakor lefekszem minden nap”, már sínen vagy. Ugyanis ez a mondat
konkrét, mérhető, megvalósítható (vagy azzá tudod tenni), releváns (hiszen a több alvást szolgálja),
és időben korlátozott (nem valamikor fogsz többet aludni, hanem minden egyes nap lefekszel
időben). 
 
Nagyon fontos, hogy egyszerre egy szokás kialakításán dolgozz, ne aprózd el az energiáidat, illetve
kezdd kicsiben. Kezdetben ugyanis nem az a lényeg, hogy mennyit és hogyan teljesítesz, csupán
annyi a cél, hogy megszokd az új szokás jelenlétét a mindennapjaidban.
 
Milyen rendszerességgel? 
Naponta, kétnaponta, hetente? Természetesen szokása válogatja, tény azonban, hogy minél
gyakrabban csinálsz egy adott tevékenységet, annál jobban megszilárdul mint szokás. A “minden”
kezdetű szokások működnek a legjobban (minden nap, minden munkanap, minden kedden),
szemben a nagyobb lazaságot adó, ám épp ezért halogatásveszélyes “heti háromszor” jellegű
szokásokkal.
 
Lelki tényezők
Mint oly sok minden a világon, a szokások sikere is nagyban függ a hozzáállástól. Sőt: tulajdonképpen
csak attól függ. Lélekben és gondolatban is készülj fel az új szokás meghonosítására. Vagyis:
Tudd, hogy miért csinálod!  Nyilván okkal kezdesz bele egy új szokás kialakításába (pl. egészségesebb
szeretnél lenni), de érdemes tovább kutakodnod magadban: miért szeretnél egészséges lenni? és
 
még? és még? miért lesz neked jó ezenkívül az új szokás? és még? és még? A lényeg az, hogy minél
több érvet tudj felsorakoztatni, amikor egy-egy kevésbé lelkes napon megpróbálod elbliccelni a napi
adagot.
 
Vedd komolyan!  Kötelezd el magad az új szokásod mellett, ezzel biztosíthatod be a legjobban a
sikert.
 
Higgy magadban! Egy új szokást kialakítani nem ördöngősség, nem kell semmiféle extra
tulajdonsággal rendelkezni ahhoz, hogy sikerüljön. Annyi dolgod van “mindössze”, hogy minden
egyes alkalommal elvégezd azt az egyetlen szokást. Képes vagy rá, és ezt tudatosítsd is magadban. 
 
Élvezd! Ha jól érzed magad a szokásod teljesítése közben, akkor kisebb eséllyel fogod passzolni egy
húzósabb napon. Tedd kellemessé, szórakoztatóvá a szokásod a siker érdekében. A cél a mozgás?
Kreálj egy szuper zenelistát hozzá! Napi két liter víz? Vegyél magadnak egy jópofa ökopalackot!
 
Tanulj a hibákból! Egy új szokás kialakításának természetes része a hibázás. Nagyon keveseknek
sikerül elsőre, csont nélkül megszilárdítaniuk egy új szokást. Fontos, hogy átgondold, mi vezetett a
hibához és hogyan előzheted meg. Attól, hogy egyszer nem sikerült, ugyanúgy képes vagy rá –
legközelebb menni fog.