Így javítsd kapcsolataidat hatékony kommunikációval

Így javítsd kapcsolataidat hatékony kommunikációval

Minden emberi kapcsolatunk a kommunikáción alapszik, így ha jó kapcsolatokat szeretnénk, elengedhetetlen a hatékony kommunikáció. Na de hogyan is kell ezt jól csinálni?

A hatékony kommunikáció amellett, hogy kiváló lehetőséget kínál saját gondolataink átadására és a másik fél megértésére, kapcsolataink javítására is alkalmas lehet. A passzív és az agresszív viselkedésformák konfliktusokat generálnak, míg az asszertív, én-üzeneteket közvetítő, őszinte, felelősségvállaló, a másikat és magunkat tisztelő kommunikáció sokat segíthet kapcsolataink rendezésében.
 
A hatékony kommunikáció 5 pontja
1 racionalitás és egyszerűség
Ha valamit szeretnénk megértetni a másik féllel, tegyük azt a lehető legletisztultabban, legegyszerűbben. Minél kevesebb szóval, logikusan felépítve, meggyőző érvekkel alátámasztva mondandónk sokkal biztosabban győzi meg az adatokra, világosságra, szervezettségre vágyó bal agyféltekét.
 
2 humor és színek
Legyünk lelkesek, használjunk sok képet, humort, színeket! Ha azt szeretnénk, hogy higgyenek abban, amiről beszélünk, ne csak a tényeket sorakoztassuk fel: támasszuk alá azokat színes ötletekkel, testi kommunikációval, a hangszín változtatásával.
 
3 őszinteség és én-üzenetek
Saját gondolatainkat, érzéseinket, véleményünket fejezzük ki asszertíven, őszintén, bátran. Az asszertív megnyilvánulásoknak két kritériumnak kell megfelelniük:
- Őszintén tudósít érzéseinkről, vágyainkról, szükségleteinkről,
- mindezt úgy, hogy közben a másik érzéseit, vágyait, szükségleteit is meghallgatjuk és tiszteletben tartjuk.
 
Három másik kommunikációs stílus is előfordulhat, ha épp nem asszertívek vagyunk: passzivitás, agresszivitás és passzív-agresszió. Aki passzívan viselkedik, saját érzéseit és vágyait nem fejezi ki, aki agresszíven viselkedik, az a másik vágyait és szükségleteit nem veszi figyelembe, míg a passzív- agresszív viselkedés az érzések és vágyak kerülőutas kifejezését jelenti. Kerülőút lehet például egy szarkasztikus megjegyzés, egy orr alatt elmormolt káromkodás, vagy a határidőre direkt el nem végzett feladat.
 
Az én-üzenetek lényege, hogy nem arról beszélünk, hogy a másik milyen, hanem arról, hogy mi hogyan érezzük magunkat. Ha sikerül én-üzeneteket használva magadról beszélni ahelyett, hogy a másikat vádolnád, az elősegítheti a valódi kapcsolat kialakulását.
 
Fontos, hogy ne várjunk el gondolatolvasást másoktól. Próbáljuk meg nyíltan megfogalmazni mi a nehéz nekünk, milyen érzések és vágyak vannak bennünk, és hogyan lehetne ezeket orvosolni. Gyakori, hogy attól való félelmünkben, hogy a másik dühös lesz, inkább nem mondunk semmit. Vegyük észre, hogy a másik ember érzelmi reakciója nem a mi felelősségünk, és ha hosszú távon akarunk valakivel kapcsolatban lenni, érdemes elmondani, mi van bennünk.
 
A tények feltárása és saját érzéseink megmutatása segít abban, hogy a másik ne vegyen fel automatikusan védekező vagy támadó pozíciót.
 
4 figyelem és meghallgatás
Hallgassunk aktívan a másik fél mélyebb megértése érdekében. Ahhoz hogy partnerünk azt érezze, értékeljük őt, elengedhetetlen, hogy jobban értsük azt, amit mond. Ehhez figyelmünk tudatos, precíz irányítására és valódi meghallgatásra lesz szükségünk. Legyünk nyitottak, kompromisszum-készek és tisztázzuk le a létrejött megállapodásokat. Ha sikerül meghallgatással kezdenünk egy érzelmileg túlfűtött beszélgetést, nagyobb esélyünk van a
megegyezésre. Elismerni a másik érzéseit és vágyait természetesen nem jelenti azt, hogy egyet is értünk vele.
 
Mindemellett használhatjuk a szendvics módszert is: egyet nem értésünket becsomagolhatjuk a meghallgatás, összegzés és a konstruktív javaslat közé. A szemkontaktus, a nyitott testtartás és más nonverbális kommunikációs csatornák támasszák alá, amit mondunk, és legyünk készek a közösen kidolgozott megoldásokra.
 
5 a másik fél motivációja
Ha képesek leszünk másokat nyílt, autentikus és biztonságos kommunikációra motiválni, az radikális változásokat eredményezhet. Ráadásul nem csak a saját életünkben, hanem másokéban is. Ha valaki eléggé biztonságban érzi magát ahhoz, hogy ki merje nekünk mutatni érzéseit és szeretné velünk megosztani gondolatait, hatalmas eredményt értünk el. Ez a legfontosabb kommunikációs képesség.
 
Természetesen az asszertív kommunikáció elsajátítása nem megy egyik napról a másikra, gyakorlással azonban egyre jobbak és jobbak lehetünk.