Jin és jang a téli étkezésben

Jin és jang a téli étkezésben

melegítő hatású ételek

Étrendünk megtervezésekor az évszakokat is érdemes figyelembe vennünk. Mivel télen a hideg jin van túlsúlyban, szervezetünknek az energetikai egyensúly fenntartásához elsősorban jang, vagyis melegítő hatású ételekre van szüksége. Vizsgáljuk hát meg az ételeket a jin és jang szemszögéből.

A hagyományos kínai orvoslás szerint a szervezet mindig a jin és a jang, vagyis a női és a férfi energiák egyensúlyára törekszik. E két erőhöz különböző fogalompárok kapcsolódnak, mint például hideg-­meleg, sötét­-világos, lágy-kemény. A túlzott didergés, vagy az állandó hőségérzet ennek az egyensúlynak a felborulását jelzi.

A hagyományos kínai orvoslásban az élelmiszereket is különböző csoportokba sorolják aszerint, hogy melegítő vagy hűtő hatást fejtenek ki (a jin vagy a jang energiákat erősítik). Így megkülönböztetnek forró, meleg, semleges, hűsítő és hideg táplálékot.

Hogyan aktiváljuk az energia áramlását?

A fázós embereknek olyan élelmiszereket kell fogyasztaniuk, amelyek melegítő hatásúak.

Ha valakinek hidegek a kéz- és lábujjai, az a hagyományos kínai orvoslás szerint azt jelenti, hogy a testében többnyire stagnál, illetve gátolt az energiaáramlás, ezért nem jut elegendő energiához minden testrész, így tehát meleghez sem. Ilyen esetben egyrészt melegítő ételeket kell fogyasztania, másrészt az energiaáramlás megindításához testmozgásra is szükség van.

Legyen szó bármiről – hús, köret, zöldség, gyümölcs, italok és fűszerek –, melegítő hatású élelmiszerek minden évszakban a rendelkezésünkre állnak.

A húsok közül elsősorban a vörös húsok melegítő hatásúak, tehát a marha-, sertés-, bárány-, vad- és kacsahús. Ugyancsak belülről melegítenek az olajos magvak, többek között a dió- és mogyorófélék, valamint a gesztenye. A gabonafélék közül a rizs, a köles és a tönkölybúza az, amely önmagában ugyan semleges hatású, ám pirítás, majd az azt követő főzés eredményeképpen melegítő hatást fejt ki.

Nem szabad elfeledkeznünk a hagyományos téli zöldségekről sem, a cékláról, a fehér és lila káposztáról, a savanyú káposztáról, a sütőtökről, a vörös- és póréhagymáról. E zöldségfélék nemcsak melegítő hatásúak, hanem fontos vitaminforrások, és erősítik a szervezet ellenálló képességét is.

Melegítő fűszerek, italok, alkohol

A megfelelő fűszerek használata szintén kiemelkedően fontos a hideg időszakban. A fahéj, az édeskömény, az ánizs, a csillagánizs, a szegfűszeg, a kardamom, a csili, a bors, a fűszerpaprika, a gyömbér, a fokhagyma mind-mind képes „befűteni" a testünket. Ezeket a fűszereket az európaiak is hosszú ideje használják nagyobb mennyiségben a téli ételek elkészítésénél - gondoljunk csak a forralt borra, a mézeskalácsra vagy más téli finomságokra.

Ami az innivalókat illeti: az édesköményt, köményt, ánizst, fahéjat, szegfűszeget, gyömbért és kardamomot tartalmazó gyógynövényteák mind belülről melegítik a szervezetünket. Ajánlatos például jógiteát inni, amelyben ezek a fűszerek együtt vannak jelen. A melegítő hatás érdekében akár még a forró vizet is ízesíthetjük gyömbérrel és fahéjjal.

A hagyományos kínai orvoslás szerint a mértékkel fogyasztott alkohol hatása szintén pozitívan értékelhető.

Aki fázik, annak rendszerint jót tesz egy kevés alkohol. Elsősorban kezdődő megfázás esetén tehet csodát például egy csésze rumos tea. Egy pohár forralt bor vagy puncs ellen sincs semmi kifogása a hagyományos kínai orvoslásnak. Ezek az italok hagyományosan az adventhez kötődnek, éppen úgy, mint az adventi aprósütemények és a mézeskalács sütése – és ez nem véletlen.

Reggel, ébredés után érdemes a szervezetünkbe valami meleget juttatni, ami az egész testre kiterjeszti jótékony hatását. Például fogyasszunk el egy adag főtt zabkását fahéjjal és almakompóttal. Aki fázós, inkább kerülje a déligyümölcsöket (kivit, citrusféléket, ananászt). Ezek a gyümölcsök származási helyükön töltik be feladatukat: hűtenek. Célszerű a tej és a tejtermékek (joghurt, kefir, túró) fogyasztásának csökkentése is, hiszen ezek éppen a náthás időszakban nemcsak hűtenek, hanem ráadásul nedvesítő hatásúak is. A nyers koszt a testközepet (ide tartozik a gyomor, a lép és az emésztőszervek) hűti, ezért fogyasztása ritkábban, vagy főtt ételekkel kombinálva ajánlatos – télen például a fejes salátát ne önálló fogásként, hanem például borjúsült és burgonyaköret mellé együk.