Jóga kisokos

Jóga kisokos

Melyek a legnépszerűbb jógatípusok Magyarországon?

Hatha jóga

A Hatha jóga tulajdonképpen minden jógairányzat alapja. Rendkívül széles eszköztára hatékony gyakorlatokat nyújt a testi funkciók és a mentális működés kiegyensúlyozására. A rendszeres gyakorlás által egyre inkább képesek vagyunk megtartani egyensúlyunkat, ami fiziológiai-élettani szempontból és a lelki-tudati folyamatokat tekintve is jelentős változást hoz életünkbe.

A Hatha jóga gyakorlatai segítik a túlerőltetett izmok lazítását, megerősítik a gerincoszlop tartóizmait és rávezetnek a helyes testtartás tudatosságára. Modern világunkban mindenkinek ajánlott, aki ülőmunkát végez. De nem csak testileg leszünk rugalmasabbak és erősebbek. A Hatha jóga gyakorlásának eredményeként mentálisan ellazulunk, nyugodttá válunk, könnyeden és magabiztosan cselekszünk, így egészségesen és boldogan élhetünk. Érdemes rendszeresen gyakorolni, akár önmagában, akár egyéb jógairányzatokkal vagy bármilyen sporttevékenységgel párhuzamosan.

Vinyasa Flow, avagy a tradicionális jóga dinamikus változata

A Vinyasa Flow-ban az izmok statikus és dinamikus kondícióját egyszerre fejlesztjük, így lesz a test erős, ugyanakkor rugalmas is.

A Vinyasa Flow kifejezés jelentése: „tudatos módon egymás után helyezni.” Ez egy dinamikus jógastílus, melyben az ászanákat (testhelyzeteket) egymásba fűzve, sorozatokban gyakoroljuk, így képezve egy folyamatos áramlást. Az ászanáig vezető út, a testhelyzet felvétele ugyanolyan fontos, mint maga az ászana. A légzés és a mozgás összehangolása hangsúlyos, hiszen így lesz mindkettő tudatos és áramló, a gyakorló pedig koncentrált és jelenlevő.

Jin jóga

A Jin jóga egy passzívabb típusú gyakorlatsor. Az ászanákat/testhelyzeteket hosszan tartjuk ki, ez lehet 3-5 perc is. Paulie Zink harcművész és taoista jógatanár nevéhez kötődik, ő alapította a késői 70-es években. A Jin jóga egy nagyon hasznos kiegészítője a dinamikusabb, jangosabb gyakorlásnak, a kihívás a hosszan kitartott ászanákban rejlik, így jólesően bele lehet lazulni az adott ászanába, hogy az mélyebbre hatoljon és, hogy a nyújtás is hatékonyabb legyen.

Senior jóga

A senior jógaórán a jógatudomány klasszikus elemeit (légző gyakorlatok, relaxáció és ászanák) gyakoroljuk, hogy a testünket finoman mozgatva ellazuljunk fizikailag, mentálisan és érzelmileg, ami által a sejtek megújulnak és új energiával töltődnek fel. Kifejezetten 50 feletti korosztálynak ajánlott!

Női jóga

Ez a hatha jógára épülő irányzat a gyakorlatok közben kiemelt figyelmet fordít a női szervek sajátosságaira, az órák áramlós jellege pedig segít a nőiség tudatosabb megélésében.

Mindent összevetve azonban bátran kijelenthető, hogy csak egy jóga létezik, és valójában a jóga nem osztható különböző jóga stílusok halmazára. A jógának vannak területei, részei, vannak durva és finom szintű gyakorlatok, vannak fizikai és mentális jóga gyakorlatok, ezek a személyiség különböző területeinek a tökéletesedését szolgálják a fejlődés különböző szintjein. Mindegyikre szükség van a fejlődéshez! A különböző jóga irányzatok között csak a hangsúly tolódik el.

Nyugaton a hatha jóga vált a legnépszerűbbé, ami érthető, hiszen itt a legtöbben a fizikai testtel azonosítják magukat. Pontosan ezért jó is, ha a hatha jógával kezdik a gyakorlást, de vigyázni kell, hogy az eszköz ne váljon az utazás céljává. A hatha jóga a finom fizikai erők és energiák megértése és áramoltatása nélkül csak gimnasztika. Tehát nem csupán a test és a testi egészség a cél, hanem a lelki önmegvalósítás. Az önmegvalósításban pedig az egészséges test segítségünkre lehet.