Karácsonyi sütés-főzés egészségtudatosan

Karácsonyi sütés-főzés egészségtudatosan

Adunk most néhány tippet!

Nincs annál bosszantóbb, mint amikor kitalálunk egy mennyei menüsort, kipróbálunk új ételeket, majd a nagy napon, Szenteste az egész napos főzőcskézés eredménye egy nagy katasztrófa, mert semmi se úgy néz ki, mint az ételfotókon. Van, aki emiatt biztosra megy, és minden évben ugyanazt főzi, más a kifőzdéből megrendelt halászlére esküszik. Legyünk merészek, de legyünk tudatosak és előrelátók. Ehhez adunk most néhány tippet.

Karácsony közeledtével, ha el szeretnénk kerülni az év végi kapkodást, időben meg kell szervezni nem csupán az ajándékvásárlást, de a sütés-főzéshez szükséges hozzávalók beszerzését is. Gondoljuk át ezért időben, milyen ételekkel készülnénk, hogy legyen idő akár a próbafőzésre, akár a menü összeállítására.

Először is, fontos, hogy tisztában legyünk azzal, mennyire vagyunk jó szakácsok. Mindenki találhat a tudásszintjének megfelelő recepteket az interneten. Nem az a lényeg, hogy bonyolult, több napos előkészületeket igénylő ételekkel próbálkozzunk, inkább keressünk egyszerűbb, gyorsan elkészíthető recepteket, de készüljünk több fogással, többféle süteménnyel. Így is úgy fogja érezni a család, hogy terülj-terülj asztalkám mellett ülnek.

Ha sikeresen odafigyeltünk az egészségünkre az egész év során, karácsonykor sem kell visszatérni a régen használt alapanyagokhoz, csak mert az számít „normálisnak”. Megteremthetjük ugyanazt a légkört, és elkészíthetjük ugyanazokat a hagyományos ételeket családunk számára akkor is, ha reform alapanyagokat használunk a konyhában. Teljesen érthető, hogy sokan ilyenkor ragaszkodnak a magyaros ételekhez, és nem is feltétlenül kell ebben az időszakban kísérletezgetni újító receptekkel. Elég, ha apró változtatásokkal készítjük el azt a menüt, ami minden évben a karácsonyi asztalra kerül.

Sok család kezdi halászlével ilyenkor az ételsort. Ez egy remek választás, hiszen mi magyarok sajnos nagyon kevés halat fogyasztunk, ezáltal pedig csekély az omega-3 zsírsav-bevitelünk, ezt ilyenkor remekül pótolhatjuk. Figyeljünk oda viszont arra, hogy ne használjunk felesleges zsiradékot a leves készítéséhez (csak ami magából a halból származik), illetve tálaljuk fehér helyett teljes kiőrlésű (akár saját készítésű) kenyérrel. Ha pedig tésztát is főzünk hozzá, vásároljunk szénhidrátcsökkentett, vagy szintén teljes kiőrlésű változatot.

A főételek készítése során is törekedjünk arra, hogy éppen csak minimális mennyiséget használunk a zsiradékokból, amennyi elengedhetetlen, és származzon lehetőleg növényi forrásból (kókuszolaj, olívaolaj, lenmagolaj, stb.). Fehér liszt helyett panírozzunk zabpehelylisztbe, és bő olajban sütés helyett válasszuk gyakrabban a sütőt. A töltött káposzta és a többi nehéz étel mellett kerüljön az asztalra valamilyen sovány fehérjeforrás is (csirke, pulya, hal), illetve legyen választható köretként párolt zöldség vagy friss saláta.

A desszertek készítésénél ne most kísérletezgessünk az eddig nem használt reformlisztekkel, mert ezekből eleinte váratlan végeredmény születhet, viszont gond nélkül helyettesíthetjük a receptekben a fehér cukrot eritrittel, ami vércukorszint-emelő hatás nélküli természetes édesítőszerként sokkal egészségesebb választás.

Olyan apró lépések ezek, amelyeket a menüsor fogyasztója gyakorlatilag észe sem fog venni, azonban nyugodt lelkiismerettel ülhetünk majd le az ünnepi asztal mellé, hiszen ezáltal is mindent megtettünk a családunk egészségéért.