Kívánós vagy?

Kívánós vagy?

Ez lehet az oka

Őrülten kívánod a savanyúságot, az olívabogyót, vagy a csokit? Ha éppen nem vársz babát, vagy
férfi vagy, érdemes utána járnod, mi okozhatja az olthatatlan vágyat. Legtöbbször valamilyen
vitamin- vagy ásványianyag hiány áll a háttérben, de a stressz és az alváshiány is kiválthatja.
 
Az olthatatlan vágy egy-egy étel után leggyakrabban terhesség alatt jelentkezik. Na de mit jelent
akkor, ha az ember nem várandós? Legtöbbször valamilyen tápanyaghiány állhat a háttérben, ritkán
akár betegség is. Tekintsük át, hogy mit jelenthet a különböző ételtípusok utáni sóvárgás és mivel
orvosolható.
 
Sós ételeket kívánsz?
Minek a hiányát jelezheti? nátrium, klorid, szilícium
Miben találhatók meg ezek az ásványi anyagok?       
Nátrium: közönséges só, ásványvíz, szójaszósz, füstölt húsok, bizonyos kemény sajtok, olajos magvak  
Ha magas a vérnyomásod, ne engedj a csábításnak, továbbra is kerüld a sót és a túl sós ételeket.    
Klorid: hal, kecsketej, paradicsom, konzerv zöldségek       
Szilícium: olajos magvak
Emellett az alábbi betegségek esetén is előfordul a sós ételek utáni sóvárgás: kiszáradás,
folyadékhiány, elektrolitzavarral járó kórképek, Addison-kór, stressz, premenstruációs szindróma
 
Cukros ételeket kívánsz?
Minek a hiányát jelezheti? króm, foszfor, triptofán
Miben találhatók meg ezek az anyagok?      
Króm: brokkoli, sajt, szőlő, csirkehús      
Foszfor: csirkehús, tojás, marhahús, tejtermékek, hal, gabonafélék, hüvelyesek
A normál táplálkozás általában fedezi a foszfor igényünket, túlzott bevitele a csontok egészséges
állapotára kockázatot jelenthet. Egy serdülők között végzett vizsgálatban például a csonttörések
gyakorisága összefüggést mutatott a foszforsavtartalmú kólafélék fogyasztásával.
Triptofán: sajt, mazsola, spenót, édesburgonya
Milyen kórállapot okozhat cukor iránti sóvárgást? Alultápláltság, rossz szokásként sok
szénhidrátfogyasztás, cukorbetegség, pajzsmirigy-működészavar, gombafertőzés, mellékvesekéreg-
túlműködés, menopausa
Egy kutatásban az átaludt órák növelésével a résztvevők cukorfogyasztása csökkent, úgyhogy az esti
nasi helyett irány az ágy!
 
Savanyú ételeket kívánsz?
Miben találhatók meg ezek az anyagok? savanyított tejtermékek, citrom
Milyen egészségügyi állapot okozhatja? gyomorsavhiány, vagy kevés gyomorsav, emésztési panaszok,
vashiány
Miben található vas? máj, búzakorpa, tökmag, lenmag, pisztácia, babfélék
 
Keserű ételeket kívánsz?
Kifejezetten ritka, de energiahiány, álmatlanság, szorongás esetén előfordulhat.
Zöldségek, pl. articsóka, zellerlevél lehetnek megfelelően keserű ízűek.
 
 
A fő ízeken kívül van pár jellegzetes élelmiszer utáni sóvárgástípus is, mely jelezhet valamilyen hiányt.
Hús
Minek a hiányát jelezheti? fehérje, vas, B-vitaminok
Tejtermékek
Minek a hiányát jelezheti? fehérje, A-, D-vitamin
Csokoládé
Minek a hiányát jelezheti? magnézium
Miben található magnézium? hüvelyesek, csíra, magvak (mandula, napraforgómag), spenót,
zabpehely
Stressz, depresszió és fáradtság is okozhat csokoládé utáni sóvárgást.
A minőségi, magas kakaótartalommal bíró étcsokoládé mértékletes fogyasztásáról nem kell
lemondanod, hiszen a magnézium mellett értékes antioxidánsokat is tartalmaz.
Kenyér, tészta
Minek a hiányát jelezheti? nitrogén
Miben található meg ez az elem? magas fehérjetartalmú termékek (húsok, egyes hüvelyesek pl.
lencse, bab). Kenyér vagy tészta utáni sóvárgást okozhat még gombafertőzés, depresszió,
energiahiány, fáradtság, alváshiány.
Olajos ételek
Minek a hiányát jelezheti? kalcium
Miben található meg ez az ásványi anyag? mák, gomba, brokkoli, szardínia, sajt, szezámmag, sötét
leveles zöldségek
 
Természetesen a kiegyensúlyozott, mértéktartó, rendszeres táplálkozással ezek a hiányállapotok
elkerülhetőek. Mindig ügyelj arra, hogy friss és változatos ételeket fogyassz. Azonban ha a bizonyos
ételek utáni szokatlan sóvárgás nem szűnik meg egy héten belül, fordulj orvoshoz!