Maradj egészséges, moss kezet!

Maradj egészséges, moss kezet!

De hogyan mossunk kezet helyesen?

Idén meglepően hamar kezdődött a náthaszezon. Sokan már szeptemberben átestek egy
kellemetlen fertőzésen. Jó tudni, hogy a fertőző betegségek nyolcvan százaléka érintéssel terjed, a
helyes kézmosás és szárítás nagymértékben csökkentheti a megfázás, az influenza és más fertőző
betegségek gyakoriságát.
 
Egy közelmúltban több helyszínen elvégzett kórházi tanulmány szerint nem csupán a kézmosás,
hanem a szárítás módja is kulcsfontosságú lehet. A kézszárító gépek miatt ugyanis huszonötször több
baktérium kerül a levegőbe, mint papír kéztörlő használatával. 
 
A gyakori fertőzések 80 százaléka a kezeink segítségével terjed; még ha tisztának tűnnek is, sok-sok
baktériumot hordozhatnak. Pár óra alatt akár 500-1000 baktérium is a kezekre és az ujjakra kerülhet.
Ha körülöttünk beteg emberek tüsszentenek vagy köhögnek, a baktériumok a levegőbe kerülve a
bőrünkre tapadhatnak. Ha megérintjük a szánkat, orrunkat, vagy a szemünket mielőtt
megszabadulnánk ezektől, nagyon könnyen elkaphatjuk a fertőzést. És ugyanilyen módon
terjeszthetjük mi is a fertőző betegségeket.
 
A “Ments életeket: Mosd meg a kezed” kampányt 2009-ben a WHO indította el mindazok számára,
akik egészségesebb és teljesebb életet szeretnének élni. Azóta minden évben május 5-én
megrendezésre kerül a Kézhigiénia Világnapja. Úgy gondoljuk, hogy a kézmosás fontosságára nem
elég tavasszal felhívni a figyelmet, hiszen most, a hideg évszak beköszöntével fokozottan ki vagyunk
téva a fertőzéseknek. Figyeljünk hát jobban oda a kézmosásra, hogy a betegségeket hatékonyabban
elkerülhessük.
 
Hogyan mossunk kezet helyesen?
Noha kiskorunktól fogva mást sem hallunk, csak hogy mossunk rendesen kezet, sokan ennek ellenére
felnőttként sem tudják, hogyan kell helyesen kezet mosni. Ehhez nyújtunk egy kis segítséget:
- Nedvesítsük be a kezünket és jól szappanozzuk be
- Használjunk semleges, natúr szappant a kézmosáshoz, ami nem öli meg a hasznos
baktériumokat, melyek a bőrünkön élnek
- Dörgöljük át alaposan a kezeinket, a kézfejet és a tenyeret, az ujjközöket, ujjvégeket valamint
a csuklókat is, amíg a szappan habzani nem kezd. A művelet, a WHO ajánlása szerint,
legalább 20 másodpercig tartson
- Öblítsük le kezeinket langyos, folyó víz alatt
- Lehetőleg ismételjük meg a műveletet, kutatások szerint ugyanis az első kézmosás alkalmával
a kórokozók csak egy részétől szabadulhatunk meg
- A helyes kézmosás része a szárítás, amihez mindig tiszta, száraz törölközőt használjunk
 
Mire figyeljünk a kézhigiéniával kapcsolatban a közületi mosdókban:
- Mossunk kezet a fentiek szerint
- Óvatosan töröljük és szárítsuk meg a kezünket eldobható papírtörlővel, hiszen a túl erős
dörzsölés károsíthatja a bőrünk felületét.
- Ugyanazzal a papírkendővel zárjuk el a csapot és nyissuk ki az ajtót, majd dobjuk azt a
hulladékgyűjtőbe, így nem szennyezzük be újra a kezünket.
- Próbáljuk meg elkerülni a forró levegővel működő szárítókat, melyek nagyobb eséllyel
juttatnak baktériumokat a levegőbe és a testünkre.
 
 
A helyes szárítás is fontos
Széles körben ismert tény, hogy a napi többszöri kézmosás csökkentheti a fertőző betegségek
gyakoriságát. Kevésbé köztudott azonban, hogy a kézszárítás módja is komolyan befolyásolhatja
egészségünket. Még a szappannal és a fertőtlenítőszerrel történő kézmosást követően is van esély
arra, hogy beszennyezzük a bőrünket a kézszárítással. A Leeds-i Egyetem és a Leeds Oktató Kórházak
tanulmánya szerint azon mosdóhelyiségekben, ahol csak papír kéztörlőt használnak, lényegesen
kevesebb bakteriális szennyeződés található, mint a meleglevegős kézszárítóval felszerelt
mosdókban. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban valós élethelyzetekben
végzett vizsgálatok megmutatták, hogy a mikroorganizmusok szóródása 25-ször nagyobb a levegővel
működő kézszárítókkal, mint az egyszerű papír kéztörlők használatával.