Maradj mozgásban, hideg időben is!

Maradj mozgásban, hideg időben is!

A hidegben való mozgás fitten és egészségesen tart, a kellemetlenségeket pedigegy kis odafigyeléssel megelőzhetjük.

Rendszeres mozgásra a hűvös, nyirkos idő beköszöntével is nagy szükségünk van fittségünk
megőrzése érdekében. Ráadásul hatására szervezetünk a betegségekkel szemben is ellenállóbbá
válik és a téli depresszió is messzire elkerül.
 
Az ősz szokatlanul hosszú jó idővel ajándékozott meg bennünket, azonban egyre gyakrabban lephet
meg a reggel mínuszokkal és csökkenhet 10 Celsius-fok alá a nappali hőmérséklet, így aztán a lakás
melege hívogatóbb, mint a már hűvös és ködös park, ahol sétálni, vagy futni szoktunk. Pedig fontos
megőrizni az aktivitásunkat, mert a több hónapos kihagyás rosszabb közérzetben és pluszkilókban
mutatkozhat meg. A hidegben való mozgás fitten és egészségesen tart, a kellemetlenségeket pedig
egy kis odafigyeléssel megelőzhetjük.
 
1. Öltözz rétegesen!
Fontos, hogy nagyobb figyelmet szentelj az öltözködésedre. A réteges öltözködés elvét kell
alkalmaznod. Akkor választottál megfelelő ruhadarabokat, ha kissé fázol, amikor még nem
melegedtél be teljesen. Az anyagok terén sem mindegy, hogy mit választasz: a pamut nem ideális
ilyenkor, érdemes az izzadtságot elvezető, funkcionális ruházatot előnyben részesítened.
Javulhat a hőérzet, ha a végtagok, valamint a fej is fedve van. Egy jól szellőző sapka, valamint lélegező
anyagból készült zokni, kesztyű is nagymértékben javíthatja a komfortérzeted. Ha megizzadtál, és
már nem mozogsz, akkor a nedves ruhát minél hamarabb vedd le, és ne tartózkodj benne túl sokat
kint. Így elkerülheted a megfázást és más betegségeket.
 
2. Még fontosabb a bemelegítés!
Télen még fontosabb az alapos bemelegítés. Ha lehetőséged adódik, melegíts be már az
otthonodban. Ez azért is különösen fontos, mert a hideg hatására az erek összeszűkülnek, lassabbá
válik a véráramlás, ami nem kedvez a fizikai munkának. Amikor kiléptél a lakásból, a bemelegítést
folytasd egy tempósabb sétával, vagy egy kis helyben futásssal: a lényeg, hogy érezd, hogy
megemelkedett a pulzusszámod.
 
3. Lélegezz helyesen!
A helyes légzőtechnika elsajátítása nem is olyan könnyű feladat. A téli hónapokban kifejezetten azt
javasolják a szakemberek, hogy igyekezz orron át lélegezni, az orrban lévő csillók ugyanis segítenek
kiszűrni a szennyező anyagokat, valamint felmelegíteni a rajtuk áthaladó levegőt. Természetesen ez
egy hosszú távú, vagy intenzív megterhelés esetén nem sokáig fenntartható, de még ekkor is kerülni
kell a kizárólagosan szájon át történő levegővételt. A legideálisabb, ha szájon és orron át is képes
vagy a mély és egyenletes légzésre, ilyenkor tartsd lazán az arcizmaid és az állkapcsodat.
 
4. A fokozatosság fél egészség
Sokan ott hibáznak, hogy a nyár végével befejezik a szabadtéri edzéseket, és jó pár hónap kihagyás
után ismét mozogni kezdenek a hideg időben, például egy szebb napon kimennek futni. A folyamatos
átvezetés a hűvös időbe azonban rendkívül fontos, mert csak így teheted ellenállóvá a szervezeted a
szélsőségesebb időjárással szemben. Sétálj, sportolj rendszeresen a szabadban, hogy ne szabjon
határt a hőmérő higanyszála!
 
5. Ne feledkezz meg a hidratálásról!
Nagyon fontos, hogy télen is pótold az elvesztett folyadékmennyiséget, annak ellenére, hogy nem
vagy annyira szomjas. Ilyenkor is izzadsz, párologtatsz, vagyis ugyanúgy veszít a szervezeted a
vízkészletéből és az ásványi sókból. A dehidratáltság elkerülése érdekében a pihenőnapokon is ügyelj
a magas folyadékbevitelre!