Melyik jóga irányzat illik hozzád?

Melyik jóga irányzat illik hozzád?

Ha Te is elbizonytalanodtál, melyik irányzat illik hozzád a legjobban, olvasd el cikkünket.

Egyre több ember választja a jógát annak érdekében, hogy megőrizze vagy visszaállítsa egészségét, méregtelenítsen, elűzze a stresszt és növelje vitalitását. Azonban a kezdő jógázóknak nincs könnyű dolga, hiszen vagy egy tucat jóga irányzattal találkozhatnak a jógastúdiók órarendjeiben. 
 
A különböző jóga irányzatok célja ugyanaz, a testi, lelki és szellemi fejlődés. A különbségeket azokban az „eszközökben” (pl.: energetika, légzés, meditáció, fizikai mozgás) kell keresnünk, amelyek segítségével és felhasználásával a különféle jóga irányzatok szeretnék megvalósítani ezt a fejlődést. A sokféleség biztosítja, hogy mindenki megtalálja a számára testhezálló, legmegfelelőbb jóga irányzatot. Ha tehát jártál már jógaórán, de úgy érezted, a jóga nem neked való, ne add fel a keresgélést, mert valószínűleg csak nem a neked megfelelő óratípuson vettél részt.
 
Jóga irányzatok kezdő jógázóknak
Ha teljesen kezdő jógázó vagy, esetleg már az idősebb korosztályba tartozol vagy komolyabb sérülésed volt, akkor is számtalan jóga irányzat közül választhatsz. Ha kifejezetten az irodai munka negatív hatásait szeretnéd ellensúlyozni vagy csak egy kis átmozgatásra vágysz, akkor a gerincjógát vagy az Iyengar jógát neked találták ki. Ha inkább a stresszoldás érdekel, akkor számodra jó választás lehet a yin- vagy a stresszoldó jóga. Ha az alapokat szeretnéd elsajátítani, de távolabbi céljaid között a hosszútávú feljődés áll, akkor a kezdő hatha jóga lehet a neked való.
 
Mivel a gerincjóga a jóga és a gyógytorna keresztezéséből jött létre, az óra során a résztvevők egészen kezdő ászanákat gyakorolnak. Ezen kívül ebben a jóga irányzatban megtanulják, hogyan tudatosítsák a helyes testtartást, elsajátítják a helyes légzést és a relaxációt is.
 
Kezdőként az Iyengar jóga is megfelelő választás lehet, mivel eszközök segítségével (jógatégla, heveder, szék, stb.) végzik az ászanákat, így azok könnyebben kivitelezhetőek akár egy teljesen kezdő számára is. Az Iyengar jóga hihetetlenül jó testtudatot biztosít, hiszen nagyon nagy figyelmet fordít a helyes testtartásra, az izmok és a csontrendszer helyzetére, a precizitásra. A relaxáció és légzés ebben a jóga irányzatban is fontos szerepet kap
 
A yin (vagy jin) jóga egy kifejezetten lassú, passzívabb, meditációs jóga irányzat. Mivel az ászanákban akár 5-10 percig is benne maradnak a gyakorlók, így lehetőség nyílik a test teljes ellazítására, a testben lévő energiaáramlás megtapasztalására és egyéntől függően a relaxációra-meditációra is.
 
A Hatha jóga a jógák „ősatyja”, a legnagyobb halmaz, nem is jógatípus, hanem gyűjtőfogalom. Egyrészt azért, mert belőle fejlődött ki nagyon sok irányzat és gyakorlatsor, másrészt azért, mert a legrégebbi, legautentikusabb és legemberközelibb. A Hatha jóga ászanáit használja az Ashtanga, a Bikram és az Iyengar jóga is. Azoknak ajánlott, akik szeretik a változatosságot, nem minden esetben élvezik a kötött gyakorlatsorokat. A Hatha jóga esélyt ad arra, hogy a teljesen kezdő jógázóból gyakorlott jógázó legyen. Elkezdhető a gyakorlás nagyon egyszerű ászanákkal, és a fejlődés ütemében haladhatunk a nagyobb koncentrációt, izomerőt, rugalmasságot igénylő ászanák felé. Jóga irányzatok sportos és spirituális haladóknak
 
Ha haladóbb jógázó vagy, esetleg csak szereted a kihívásokat, akkor bátran kipróbálhatod a haladóbb Hatha-, a Sivananda jógát, vagy bármelyik vinyásza jóga irányzatot.
 
Jóga irányzatok energikus személyiségeknek, fogyni és erősödni vágyóknak
Ha már próbáltad, és túl lassúnak találtad a fentebb említett jóga irányzatokat, illetve fogyni vagy erősödni szeretnél, akkor sem kell elkeseredned. Ilyenkor esetleg érdemes kipróbálnod a sportjógába tartozó dinamikus- vagy power jógát, illetve a forró jóga irányzatok közé tartozó Bikram-, Agni- vagy Hot jógát.
 
A legmegfelelőbb jóga irányzat kiválasztása tehát nem könnyű, de nem is lehetetlen. Megéri többféle jóga irányzatot is kipróbálni, mert ha végül az ember megtalálja a karakteréhez és állapotához illő jógaórát, akkor a jóga gyakorlása rövid időn belül százszorosan térül meg.