Mennyi édességet egyen a gyerek?

Mennyi édességet egyen a gyerek?

a hirtelen megnövekedett cukorbevitel veszélyt rejthet magában

Az ünnepek közeledtével a gyermekek több édességet esznek, mint az év többi napján. De ez a hirtelen megnövekedett cukorbevitel veszélyt rejthet magában. Bár nem kérdés, hogy a szülők mindig a legjobbat szeretnék a gyerekeiknek, ennek ellenére sok az ismerethiányból fakadó tévedés és rossz gyakorlat, ha a kicsik megfelelő táplálásáról van szó. Mennyi édességet engedhetünk gyerekeinknek?

A tudatos szülő némileg aggódni kezd – miközben kényeztetné gyermekét és köti az ünnepi édességdömping hagyománya, mégiscsak aggódik a gyerek súlyáért, fogai minőségéért és helyes táplálkozásáért.

A csokoládé az emberek többségének nagy csábítást jelent. Ha odafigyelünk a minőségi és kiegyensúlyozott táplálkozásra és betartunk néhány alapszabályt, nem kell lelkiismeret-furdalást éreznünk egy-egy csokiszelet elfogyasztása után.

A helyes táplálkozásnak kiemelkedő szerepe van az egészség fenntartásában és számos betegség megelőzésében, a normális növekedésben, fejlődésben. Az egészséges életmód és táplálkozás egyre szélesebb körben terjed, és sokszor túlzó híradások is megjelennek, miszerint egyik-másik tápanyagnak teljes mértékben gátat kellene szabni – ezekben pedig sokszor kerül a csoki célkeresztbe. Sok szakértőtől lehet ugyanakkor azt hallani, hogy nincs rossz étel, csak rosszul összeállított étrend.

Az édességek fogyasztásának mértéke függ a genetikai adottságoktól, de a kísérő betegségektől is. Vannak gyorsan és lassan lebomló cukrok. A gyorsan lebomló cukrok, mint például a kristálycukor szervezetbe jutása a hasnyálmirigyet nagyobb inzulintermelésre készteti, míg a gyümölcsöket többek között a rosttartalmuk miatt lassabban dolgozza fel a szervezetünk. Így annak cukortartalma lassabban növeli meg a vércukorszintet, és az inzulintermelésben nincs lökéshullám.

Az Egészségügyi Világszervezet 2015-ben kiadott állásfoglalása szerint az ideális az, ha a hozzáadott cukorbevitel nem haladja meg a teljes kalóriabevitel tíz százalékát, de még jobb, ha ezt öt százalék alá szorítjuk.

Életkortól, nemtől, mozgásmennyiségtől és testsúlytól függően a 14 év alattiak napi cukorszükséglete 28–69 gramm között mozog. Az ötszázalékos korlát betartása azonban még egészségesebb. Ez egy 3–6 éves gyermek esetében átlagosan 16 gramm, ami napi 4 teáskanál cukor elfogyasztásának felel meg, ami nemcsak az édességet, hanem az egyéb ételekkel, italokkal bevitt cukrot is magában foglalja.

Egy tábla tejcsokoládéban nagyjából hatvan gramm cukor van, egy nagyméretű csokiszeletben húsz gramm körül, öt darab gumicukorban hét gramm, és akkor még nem beszéltünk a hozzá fogyasztott üdítő- és kakaós italokról.

A túlzott édességfogyasztás növeli a fogszuvasodás, az elhízás, a szív- és érrendszeri betegségek és a gyerekkori 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát is.

Hogy része lehet-e az édesség a gyermekek egészséges étrendjének? Az édes íz szeretete velünk született, a többi ízzel csak később ismerkedik meg a csecsemő, és a szülőkön múlik, hogyan alakítják későbbi szokásaikat. Nem szükséges és nem is érdemes teljes mértékben eltiltani az édességtől. A gyermekek érdeklődőek, értelmesek, taníthatóak, így – mint minden másban is - érdemes figyelmet szentelni annak is, hogy megtanulják az édességek helyét és szerepét a táplálkozásban.

Fontos, hogy az édességek fogyasztása ne legyen mindennapos, semmiképp se a főétkezések helyett, s hetente lehetőleg csak 1-2 alkalommal szerepeljen a gyerekek étrendjében.