Miért fontos az EQ?

Miért fontos az EQ?

Hasonlóan az IQ-hoz az ember képességeit méri fel, azonban nem értelmi szempontból, hanem érzelmi oldalról.

Az EQ (Emotional Quotient) 1920-ban jelent meg hivatalosan a tudományban. Hasonlóan az IQ-hoz az ember képességeit méri fel, azonban nem értelmi szempontból, hanem érzelmi oldalról. A felmérés alapján kiderül, hogy hogyan vagyunk képesek érzékelni, felismerni, kontrollálni és kifejezni a saját és környezetünk érzelmeit, illetve az ebből adódó szituációkat.
 
Az érzelmeink és értelmünk közötti harmonikus együttműködésért felelős „magasabb rendű agyunk” (más néven értelmi agyunk, azaz agykérgünk) újszülött korunkban meglehetősen fejletlen, az itt lévő agysejtek között csak nagyon kevés kapcsolat alakult még ki. Viszont „érzelmi agyunk” egyik fő irányítója, az amygdala, szinte már születésünkkor teljesen fejlett. Az amygdala képes érzelmi riadót fújni az agykéreg bevonása nélkül is, dominanciája esetén pedig érzelmeink rabjaivá válunk.
 
A gyerekek – agyuk fejlődésének biológiai sajátosságaiból kifolyólag – alapvetően érzelmi lények, hiszen éretlen agykérgük és a majdnem teljesen érett amygdalájuk miatt nem tudnak másként viselkedni. A gyerekek magasabb rendű agya egyszerűen nem elég fejlett ahhoz, hogy az érzelmi viharokat önmaguktól le tudják csillapítani. Segítségre van szükségük ahhoz, hogy apránként megtanuljanak eligazodni érzelmeik kusza birodalmában.
 
Mivel a gyerekek érzelmi lények, ezért a külső reakcióik mögött meghúzódó érzéseik, érzelmeik felismerése, elfogadása lehet a kulcs a szülők számára. Ha gyerekkorban segítenek feldolgozni a heves düh, frusztráció-, és szorongásérzéseket, akkor később a magasabb rendű agyunk hatékonyan fog közbelépni. Ezek a magasabb rendű agyi funkciók lecsillapítják majd az amygdalát, és szorongásellenes vegyületeket szabadítanak fel az agyban, ezáltal biztosítva az érzelmi egyensúlyt.
 
Nagy szerencsénk az, hogy idegrendszerünk rendkívül képlékeny rendszer, a már kialakult idegi
kapcsolatok felülírhatóak.
 
Mennyire játszik szerepet az elhelyezkedésben?
Egyes kutatások szerint a siker elérésében az EQ sokkal nagyobb szerepet játszik, mint az IQ. Példaként egy munkahelyen is az érvényesül jobban, aki képes megérezni, megérteni a társai hangulatát, lelkiállapotát és aszerint reagálni, ösztönözni a kollégákat. Akik nagyobb érzelmi intelligenciával rendelkeznek, azoknak könnyebb elhelyezkedni és boldogulni a munkavilágában, mert a jellem nagyon meghatározó tud lenni, az állásinterjú és a későbbi munkaviszony során is.
 
Kapcsolatok
A szociális kapcsolatok elengedhetetlen részei az ember életének. Ebben az esetben is azok a sikeresek, akik nyitottabbak és odafigyeléssel fordulnak a társaik iránt. Felmérések szerint a magas EQ-val rendelkezők könnyebben alakítanak ki tartós párkapcsolatot és szereznek barátokat, kikkel mélyebb, bizalmas kapcsolatokat ápolnak.
 
Hogyan fejleszthető?
Az önismeret az egyik legfontosabb alappillére, ezért érdemes elvégezni különféle tanfolyamokat, vagy utánaolvasni. Fontos elgondolkodnod azon, miért viselkedsz úgy, ahogy általában szoktál. Vizsgáld meg az érzelmi állapotodat különböző szituációkban, kérdezd meg magadtól, hogy valójában hogy érzed magad. A magas EQ alapfeltétele, hogy felismerd az érzelmeidet és tudj velük bánni. Emellett empátiát kell gyakorolni a környezeteddel szemben is. Ha valaki megoszt veled valamit, akkor figyelemmel fordulj hozzá, emellett tartsd szem előtt az ő érdekeit is. Fontos a nyitottság és az érdeklődés. Kommunikálj körültekintően, a problémákat igyekezz konszenzussal megoldani.
 
Amennyiben a nyugalmadat szeretnéd megőrizni és kezelni a lobbanékonyságod, sajátíts el meditációs technikákat, vagy próbáld ki a jógát.
 
Miért fontos az EQ fejlesztése?
 Bátrabban, nyitottabban kezelhetjük a változásokat.
 Megfelelő önismerettel stabilan támaszkodhatunk az erősségeinkre.
 Pozitív hozzáállással építhetjük a társas kapcsolatainkat.
 Felismerhetjük saját érzelmeinket, reakcióinkat, megnyilvánulásainkat.
 Tudatosan kezelhetjük mások érzelmeit, megnyilvánulásait.
 Megtanulhatjuk elengedni, ami elmúlt.
 Képesek leszünk önmagunk és mások motiválására.