Miért szúr az oldalad futás közben?

Miért szúr az oldalad futás közben?

Nézzük át, mi lehet az oldalszúrás hátterében és hogyan kerülheted el.

Végre felhúztad a futócipőd és elindultál a betervezett kilóméterek megtételére, amikor egyszer csak hirtelen beszúr az oldalad. Kevés ennél kellemetlenebb érzés van, főleg, mikor még messze a vége. 
 
Annak ellenére, hogy nagyon gyakori jelenségről van szó, a rendszeresen futók nagyjából háromnegyede megtapasztalja évente legalább egyszer, a szakemberek még mindig nem tudják pontosan, hogy mi az oka a bordák alatt érezhető, szúró fájdalomnak. Tekintsük át a lehetséges magyarázatokat.
 
Légző-szervrendszeri okok
Ha bemelegítés nélkül, vagy nem megfelelő bemelegítés után kezded el a futást, akkor az alsó légutakba szorult levegő feszítő hatást fog kiváltani, és ez fájdalmat okoz. Továbbá ritmustalan, kapkodó légzés is állhat a háttérben.
 
Nem szabad elfelejteni, hogy a tüdőben található hörgők szintén izmok (simaizmok), melyek görcsös állapota előidézheti a szúró fájdalmat. Szintén igaz ez a tüdő alatt elhelyezkedő rekeszizomra is, melynek izomrostja szintén “begörcsölhetnek”.
 
Ezeket a görcsös állapotokat úgy tudod elkerülni, ha a bemelegítésed fokozatos és alapos. A légzésfunkciódnak lassan fokozódónak kell lennie és ritmusosnak a bemelegítés során.
 
Ha már késő, mert nem voltál elég türelmes a bemelegítés során és már szúr az oldalad, akkor is van megoldás. Légzőgyakorlatok segítségével tudod csillapítani, megszüntetni az oldalszúrást, melyhez le kell lassítanod, vagy meg kell állnod. A légzőgyakorlatok közben mélyeket kell lélegezned egyenletes ritmusban. Karokkal is segítheted a belégzést és a kilégzést.
 
Keringési okok
A nyugalmi állapotodhoz képest jelentős változások mennek végbe a belső környezetedben futás, testmozgás hatására. Az egyik legfontosabb a vér redisztribúciója, újraelosztása. Futás közben a vér az izmokba áramlik, ahol a munkavégzés folyik, és a testmozgáshoz “kevésbé fontos” belső szervekben csökken a vérellátás.
 
Például a belek, gyomor kevesebb vért “kap” futás alatt, ellenben a szívvel, izmokkal, bőrrel, melyek jelentős vérmennyiséggel dolgoznak sportolás alatt.
 
Ha túl gyorsan kezded el a futást, nincs fokozatos bemelegítés, akkor a vérraktárakból (máj, lép) túl gyorsan kell távoznia a vérnek, hogy a célszervekhez jusson. Ezért a máj és lép ereinek falában görcsös állapot alakul ki, mely fájdalmat okoz.
 
Amennyiben a bemelegítésed alapos és fokozatos, akkor ez szintén elkerülhető. Ahogy látod, a fokozatosságnak nagy szerepe van, nemcsak az edzésterved megalkotása közben.
 
Másik oka lehet keringési szinten az oldalszúrásnak, hogy túl gyorsan kapnak az izmok vért a futás megkezdésekor, tehát túl gyors a vér “elvonása” a belektől, túl gyorsan “romlik” a belek vérellátása. Ebben az esetben bármely bélszakaszon oxigénhiány léphet fel, ami fájdalmat okoz a hasüregben. Nem fogod kitalálni, hogy mi segíthet ebben az esetben is. Igen, a fokozatos és alapos bemelegítés.
 
Emésztési okok
Ahogy a fentiekben említettük, a futás megkezdésekor kevesebb vér jut a belekbe, ráadásul a bélmozgás is csökken. Amennyiben olyan ételt fogyasztottál edzés előtt, mely puffaszt, akkor a belekben termelődő gázok szintén kiválthatnak feszítő érzést a belek falára.
 
Ez a feszítő érzés szúrásként érzékelhető a hasüregben edzés közben. A megoldás egyszerű: verseny vagy edzés előtt 12-14 órával ne egyél olyan ételeket, melyek jelentős gázképződést okoznak. Befejezésül álljon itt Monspart Sarolta jótanácsa: Mivel mindenkinek más és más a kapacitása, ki kell kísérleteznünk, hogy mennyit ehetünk és ihatunk kezdés előtt, mi a számunkra helyes ritmus és légzéstechnika, illetve oda kell figyelnünk arra is, hogy a rendszeres edzés során minőségileg és mennyiségileg is csak fokozatosan terhelhetjük magunkat.