Mire tanít a clean eating?

Mire tanít a clean eating?

Az alábbiakban röviden és tömören bemutatjuk az elveket, amiket el kell sajátítanod, ha egy tudatos táplálkozást szeretnél kialakítani testi-lelki egészséged, fitt külsőd érdekében.

Az egyre népszerűbb clean eating, vagyis a tiszta étrend hatalmas tömegeket mozgat meg. Az angol kifejezés már egy egész mozgalmat takar, amely egy nemzetközileg ismert táplálkozási koncepcióra épít. Életstílussá nőtte ki magát, amelynek követői tartózkodnak a gyorséttermi kínálattól, és elsődleges céljuk az, hogy minél természetesebb ételeket fogyasszanak.
 
Régóta tudjuk, hogy sok gyümölcsöt, zöldséget, fehérjét kell fogyasztanunk ahhoz, hogy fittek, szépek és egészségesek maradjunk. Sokaknak pont ezért jön kapóra a clean eating diéta, hiszen nem igazán tér el az egészséges táplálkozás klasszikus alapjaitól. A régi receptre épít, és sikere alapján látszik, egyre trendibb, ha odafigyelünk az egészségünkre. 
 
1. Ne egyél semmit, ami mű!
A természetes élelmek nem tartalmaznak adalékanyagokat, hisz azok a termékek gyártásakor kerülnek az alapanyagok közé. Fontos tudni, hogy túlnyomó többségük laboratóriumokban kísérletezett vegyi anyag.
Épp ezért a clean eating legfontosabb elve, hogy utasíts el mindent, amit nem a természet ad.
Persze, nem könnyű organikus termékeket beszerezni, de az egészségünk meghálálja az odafigyelést!
 
2. Sok-sok, és még annál is több zöldség és gyümölcs!
Ha elég zöldséget és gyümölcsöt eszel, a szervezeted megkapja a szükséges vitaminokat, rostokat ésb ásványi anyagokat. A tiszta étkezés szerint naponta legalább kétszer kell változatos zöldségeket fogyasztani.
 
3. Fehérje minden mennyiségben!
A protein az a makro tápanyag, ami minden étkezésedben jelen kell, hogy legyen, ha fitt szeretnél maradni.
A húsfélék, a tojás, a hüvelyesek és a különféle halak fehérjében gazdagok, így mindenképp építsd be őket az étrendedbe!
 
4. Konyhatündérek előnyben!
Mivel a tiszta ételekhez készen nagyon nehéz hozzájutni, ezért a legjobb megoldás, ha magadra főzöl.
A mai rohanó világban ez tűnhet a legnagyobb kihívásnak, de csak így lehetsz biztos abban, hogy milyen alapanyagokból készül az ételed.
 
5. Csínján a zsírokkal!
Kerüld a telített zsírokat, káros hatásaikat ma már egy tudós sem vonja kétségbe. A tiltott ételek közé tartozik például a pálmaolaj, a margarin, az étolajban sült ételek vagy a klasszikus, majonézes saláta. Természetesen telítetlen zsírokat lehet fogyasztani: a halfélék, az avokádó és a különböző magvak remek szolgálatot tesznek!
 
6. Vigyázz a feldolgozott ételekkel!
Óvakodj a feldolgozott élelmiszerektől, ezekből kivesznek a hasznos tápanyagok a gyártási folyamat során, viszont annál több adalékanyagot, rejtett sót és cukrot tartalmazhatnak, így a szervezetre gyakorolt hatásuk is jóval károsabb. Szív- és érrendszeri betegségeket előzhetsz meg, ha csökkented a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását. A pizza, tésztafélék, péksütemények, kekszek, üdítőitalok, müzlik, leveskockák, cukrok, szirupok például extrémen feldolgozott élelmiszernek számítanak.
 
7. Napi 25-30 gramm rost!
Több kutatás alátámasztja, hogy az egészséges bélműködéshez napi 25-30 gramm rost fogyasztása szükséges.
A rostfogyasztás növeli a jó baktériumok számát a belekben, amelyek ezután hormonokat és anyagcseretermékeket termelnek, így nem csak a bél egészségét és a testsúlyt befolyásolják, hanem az agyra is hatással vannak.
 
8. Szénhidrátok
Nem utolsó sorban figyelj oda a szénhidrátbevitelre, hiszen nagy szüksége van rá a szervezetednek.
Az egyszerű szénhidrátoktól viszont, mint például a cukor és a fehér liszt, tartsd távol magad!