Mit jelent a fenntartható divat fogalma?

Mit jelent a fenntartható divat fogalma?

A Te ruháidat ki készíti?

Tudtad, hogy a divatipar a második legkörnyezetszennyezőbb iparág a világon? Hatalmas árat fizetünk azért, hogy minél nagyobb választékban, minél könnyebben, minél gyorsabban és minél olcsóbban kaparinthassuk meg a legújabb trendek darabjait, hogy aztán silány minőségüknek és gyors elévülésüknek köszönhetően nehezen lebomló hulladékként végezzék. Ezen felül ennek a hatalmas mennyiségű ruhaneműnek nem csak az utóélete, de gyártása is környezetszennyező, hiszen rengeteg víz elpazarlásával jár, a folyamat során pedig veszélyes vegyszerek juthatnak a talajba és az ivóvízbe. Ennek okán született meg a fenntarható divat fogalma. 
 
A fenntartható divat filozófiája az 1980-as évek végén jelent meg a köztudatban, amikor egyre több fast fashion cég bukott le az etikátlan és környezetszennyező gyártási körülményeik miatt. Néhány tervező felismerte, mekkora kárt okoz ez az ipar és új alternatívákat kezdtek keresni. Az évek során egyre több divatcég állt az ügy mögé, és igyekszik ma is oly módon gyártani termékeit, hogy azok se az embereket, se a természetet ne használják ki, így a divat körforgása a lehető leghosszabb távon fenntartható legyen. Mivel ez egy jóval költségesebb és lassabb folyamat, ezért a mai napig népszerűtlenebb, mint a környezetpusztító megoldások. 
 
A fenntartható és etikus divat fogalma a tervezéstől kezdve, a gyártáson és annak körülményein keresztül a kereskedelemig az egész folyamatot lefedi, szem előtt tartva a környezet és az állatok védelmét. Mára egyre több tervező, márka és divatcég figyel arra, hogy ebbe az irányba tartsanak, hiszen a jövő a fenntartható fejlődésen alapszik. Egyre jellemzőbb a környezettudatos tervezés, az öko kollekció vagy egy-egy célirányos kampány, mely ezek mentén az elvek mentén készül.
 
Az öko ruhák jellemzői:
 
    • Hosszabb ideig hordhatóak, sokkal tartósabbak.
    • Bio alapanyagot használnak a gyártáshoz (nem használnak káros vegyi anyagokat, rovarirtó és növényvédő szereket, a selyem bio fán nevelt selyemgubóból készül).
    • A festés során nem alkalmaznak veszélyes kémiai szereket.
    • Készülhetnek újrahasznosított anyagokból.
    • Méltányos kereskedelemből származnak, a dolgozók igazságos munkabért kapnak és a gyártás munkakörülményei megfelelőek.
 
A Te ruháidat ki készíti?
 
2013. április 24-én Bangladesh-ben 1,134 ember halt meg és több mint 2500 ember megsebesült, amikor a nyolcemeletes Rana Plaza összeomlott. A ruhagyárban több nagy márka is varratott. Az épületet korábban életveszélyesnek minősítették, a dolgozóknak aznap reggel mégis munkába kellett állniuk. Nem ez volt az első ilyen eset.
 
A Fashion Revolution egy nonprofit szervezet, amely a tragédia napján jött létre azzal a céllal, hogy közösen megváltoztassa azon emberek életét, akik ilyen körülmények között kell, hogy dolgozzanak nap, mint nap. Akik tisztességtelen bérekért, napi  12-14 órát dolgoznak azért, hogy aztán óriási haszonnal a világ másik végén eladják az általuk készített ruhákat. A Fashion Revolution hisz abban, hogy a divatiparban dolgozók helyzete megváltoztatható. A Fashion Revolution által kezdeményezett  #whomademyclothes mozgalomhoz már több, mint 80 ország csatlakozott.
 
Berlinben, az Alexanderplatz-on kiállítottak egy automatát, ahonnan két euróért lehetett pólókat vásárolni. A termék helyett azonban a pénz bedobása után egy videót kezdtek el vetíteni. Az emberek többsége nem tudja, hogy a nők, akik ezeket a ruhákat készítik, óránként 13 centes órabérért napi 16 órát dolgoznak. Sokszor szellőztetés nélküli termekben, mostoha körülmények között. A film végével a kezedben van a döntés. A pólót szeretnéd, vagy inkább jótékony célra ajánlod fel azt a két eurót? Te melyiket választanád?
 
Norvégiában is szerették volna felhívni a figyelmet erre a problémára, ezért 2014-ben indítottak egy ötrészes valóságshow-t, Sweatshop néven. Divatbloggereket küldtek el Kambodzsába, hogy rálátást nyerhessenek arra, hogyan készülnek kedvenc ruhadarabjaik. A fiatalok egy hónapig dolgoztak a gyárban, és bár számítottak rá, hogy szegény országba mennek, rossz munkakörülmények közé, mégis sokkoló, érzelmileg felkavaró volt számukra a helyzet, amit megéltek. Azóta már a második évadot is leforgatták a sorozatból.
 
Etikus Divat Fórum (Ethical Fashion Forum)
 
A 2005-ben alapított Etikus Divat Fórum célja, hogy létrehozzon egy olyan együttműködési mozgalmat, amely átalakítja a társadalmi és környezetvédelmi normákat a divat területén. Továbbá fontosnak tartja, hogy támogassa és előmozdítsa a fenntartható fejlődést a gyakorlatban, elősegítse az együttműködést, növelje a tudatosságot, biztosítsa a szükséges eszközöket és forrásokat a szegénység csökkentésére, segítsen visszaszorítani a környezeti károkat, és emelje a divatipar színvonalát.
 
Az Etikus Divat Fórum 10 kritériumot határozott meg az etikus divat tisztázása kapcsán:
 
    • Ellenzi a gyorsan változó, olcsó divatot és az azzal kapcsolatos káros fogyasztói szokásokat.
    • Harcol a tisztességes bérekért, a megfelelő munkakörülményekért és a munkások jogaiért.
    • Támogatja a fenntartható megélhetést.
    • Felszólal a mérgező rovarirtó szerek és különböző vegyi anyagok használata ellen.
    • Környezetbarát anyagokat és összetevőket fejleszt ki és használ.
    • Minimalizálja a vízfogyasztást.
    • Újrahasznosít, valamint felhívja a figyelmet az energia-, és hulladékgazdálkodás fontosságára.
    • Hirdeti és terjeszti a fenntarthatósági alapelveket a divat számára.
    • Tréningeket szervez és felhasznál minden lehetséges erőforrást a tudatosság és a kezdeményezőkészség fokozása érdekében.
    • Felszólal az állatok jogaiért.