Mit tegyünk, ha válogatós a gyerek?

Mit tegyünk, ha válogatós a gyerek?

A szülők joggal aggódnak, amikor azt látják, hogy gyerekük a korábbihoz képest kevesebbet eszik.

Valójában a 2-5 éves gyerekek étvágya sokszor nem is csökken, csupán a kicsi így alkalmazkodik az ebben az életszakaszban jellemző lassabb növekedéshez. Természetesen szükség lehet orvosi vizsgálatra, hogy a gyerek életkorának megfelelő ütemben fejlődik-e. De fontos tudni, hogy a szülők 25-35 %-a tartja úgy, hogy gyereke rosszul eszik – tehát sokszor a túlzott szülői elvárás mondatja velünk, hogy a gyerekünk rossz evő. Ám mit tegyünk, ha válogatós a gyerek?
 
A legegyszerűbb módszer a szülői aggódás kiküszöbölésére az étkezési napló vezetése: minden falatot, amit a gyerekünk eszik, fel kell jegyezni, hogy az orvos és a szülő is lássa, valójában egy nap alatt mennyit eszik a gyerek. Emellett persze másra is érdemes figyelni!
 
Ne legyünk túl szigorúak!
A szülői szigor sokszor épp az ellenkező hatást váltja ki: minél jobban szeretnénk, hogy egyen a gyerek, annál elutasítóbbá válik.
 
Mutassunk jó példát!
Üljünk le a gyerekkel együtt az asztalhoz, együnk vele együtt. Élvezzük a finom falatokat, mert idővel a gyerek utánozni kezd minket. A család egyfajta modell a gyerek számára abban, hogy milyen étkezési szokás alakul ki nála. Ha az édesanya folyton diétázik, elutasítja az ételt, akkor talán emiatt teszi ezt a gyerek is.
 
Csak semmi stressz
Stresszesen nem lehet enni! Ha étkezés közben az asztalra csapunk, mert elszállt a türelmünk, azzal ismét a kicsi ellenállását erősítjük. Nyugtassuk meg őt: annyit és azt eszik, amit szeretne – bizonyos keretek között persze.
Ha tésztát szeretne sonka nélkül, egyen azt. Ha levest hús nélkül, az is rendben. Csoki és süti persze szóba sem jöhet vacsorára.
 
Óvatosan az újításokkal!
A gyerekek nem szeretik az új ételeket, vagy nehezen fogadják el. Nem ritka, hogy egy gyerek akár egy évig csupán három féle ételt hajlandó fogyasztani. Az új ételeket, egészséges zöldségeket mindig apránként, türelemmel kell bevezetni náluk, többször is fel kell kínálni nekik. Minél többször találkoznak vele, annál inkább meg fogják kóstolni.
 
Fogjuk vissza a nassolást!
A két étkezés közti cukor- és csokifogyasztás csökkenti a gyerek étvágyát, kalóriabevitel szempontjából pedig „elveszi a helyet” a tápanyagban gazdag ételektől.
 
Mi áll a háttérben?
Számos esetben a rossz étkezési szokás mögött valójában az áll, hogy a gyerek szeretné felhívni magára a figyelmet. Rosszétkű gyereknél érdemes megvizsgálni, hogy harmonikus-e a szülővel való kapcsolat. Megeshet, hogy testvérféltékenység, vagy olyan családi konfliktus áll a háttérben, amit a gyerek észlel és nem tud feldolgozni, így az étkezéssel mutatja ki szorongását.
 
Ne húzzuk az időt!
Ebben az életkorban a gyerekek 20 percnél több időt képtelenek egy helyben tölteni, ezért úgy érdemes kialakítani az étkezéseket, hogy ennyi idő alatt a végére érjen a kicsi. Két étkezés között ne maradjon étel az asztalon, hogy a gyerek ne szokjon hozzá a folyamatos evéshez.