Ne hagyd magad befolyásolni

Ne hagyd magad befolyásolni

Ha olykor-olykor egy profi manipulátorral akadunk össze, akkor észrevétlenül olyan helyzetbe
kerülhetünk, ahol magunk sem értjük, mit és miért teszünk. Ilyenkor néhány egyszerű
kommunikációs fordulatra érdemes figyelni, hogy megőrizzük tisztánlátásunkat: Vigyázat,
manipulálnak!
 
''Nyilvánvaló''
A „nyilvánvaló”, vagy az „egyértelmű” szavak használata a kommunikációban akkor is befolyásolja a
másik felet, ha nem a szándékos manipuláció volt a cél. Azt sugallhatják, hogy aki számára nem
nyilvánvaló és egyértelmű, amiről beszélnek, az bizony csökkent képességű, ostoba, vagy esetleg
felkészületlen.
 
''Ugye Ön is egyetért?''
A következő manipulatív kérdezéstechnika már ritkán a véletlen műve. „Anyaként/felelős
állampolgárként/vallásos emberként ugye Ön is egyetért azzal, hogy…?” Ilyenkor a manipuláció két –
össze nem függő - tény összekapcsolásából adódik és azon a mechanizmuson alapul, hogy ha a
mondat második felével nem értünk egyet, akkor a mondat első részében megfogalmazottak sem
igazak ránk, azaz nem vagyunk jó anyák, vagy éppen felelősségteljes állampolgárok. Nagy
magabiztosság, vagy hasonlóan profi kommunikációs technika kell ahhoz, hogy ellen tudjunk állni az
ilyen csapdáknak. Mentegetőzés helyett a visszakérdezés (szelíd és lágy stílusban) lehet hatékony!
 
''Abban egyetértünk, hogy…''
Az „Abban egyetértünk, hogy..” kezdetű mondat bár hasonló az előző változathoz, mégis más a
mechanizmusa. Egyszerűbb esetben egy olyan befejezés követi az egyetértésre utaló kezdetet,
amiben korábban nem egyeztünk meg, ilyenkor a nyilvánvaló és egyértelmű elvén működik a
kommunikáció. Ennél kicsit furfangosabb változat, amikor egy összekapcsolás történik, azaz először
egy olyan állítás jön, amiben valóban egyetértünk, majd egy olyan, amiben közel sem biztos. Pl.
„Abban mind egyetértünk, hogy szeretnénk javítani cégünk eredményességén és még a korábbiakban
is keményebben dolgozunk ennek érdekében.” (ami kb. annyit tesz, hogy még több túlóra lesz, amit
senki nem fog kifizetni). Azért nehéz vitatkozni az így összekapcsolt tartalmakkal, mert aki a második
részt megkérdőjelezi, az könnyen olyan helyzetbe kerül, mintha az első résszel sem értene egyet.
 
Amikor a befolyásolásnak jobban ellenálló hallgatósággal találkozik a manipulátor, akkor fokoznia kell
a téteket. Ilyenkor sok – akár 4-5 – olyan állítást is össze lehet kapcsolni, amelyekben valóban
egyetértés van, majd ezen állítások közé lehet beszúrni a kakukktojást, egy olyan részt, amihez meg
szeretné kapni a támogatást, egyetértést.
 
''Ez talán túl drága lenne Önnek!''
A fentieknél talán még tisztességtelenebb játszma, amikor az egyetértést nem észérvek, vagy
meggyőzés útján, hanem a hiúságra, vagy a kisebbrendűségi érzésre apellálva akarja megszerezni
valaki. „Ez Önnek túl nehéz/túl drága/túl bonyolult…” kezdetű mondatok olyan erős dinamikát
indítanak el, hogy aki nem szeretne szegénynek, gyengének, vagy ostobának látszani az
automatikusan sétál bele a csapdába.
 
Olykor még egy egyszerű és manipulációmentes kérésre is nehéz nemet mondani, de szinte
lehetetlen, amikor az énképünk ilyen nyíltan a célkeresztbe kerül. Még ha nehéz is, érdemes ilyenkor
nagy levegőt venni és az első felindulás helyett egy kicsit átgondolni a döntést, vagy éppen azt, hogy
miért van joga valakinek arra (vagy miért áll érdekében), hogy ostobának, vagy gyengének tartson!
 
A manipulatív kommunikáció hatásos ellenszere a kérdezés. Ilyenkor akár az is kiderülhet, hogy nem
a rossz szándék, csak a rossz kommunikáció okozott félreértést, de pár jó kérdéssel akár romba
dönthető egy manipulatív stratégia is. Kérdezni pedig mindig szabad, és ajánlott!