Növényi vagy állati fehérjeporok?

Növényi vagy állati fehérjeporok?

Miért nem allergénmentes az állati fehérjepor, és miért válasszuk inkább a növényi fehérjéből készült étrendkiegészítőket?

Az állati fehérjék felszívódása – a rostok és fitonutriensek hiánya miatt – korántsem olyan jó, mint azt sokan gondolják. Épp ezért is puffasztják a legtöbb embert, mivel a fehérje nem tud megfelelően haladni a belekben, így ott megtapad, rothadásnak indul, a szervezet küzd vele, ami hosszú távon akár komolyabb egészségügyi problémák (pl. vastagbélrák) kialakulásához is vezethet.
 
Az emberek legalább 30%-a érzékeny a tejre vagy a laktózra, a tejsavó és a tejsavó-izolátum pedig ezek koncentrált formái. A tej mellékhatásait akkor sem tudod megkerülni, ha marhafehérjét fogyasztasz. Az úgynevezett keresztallergia miatt, aki a tejre érzékeny, annak szervezete a marhahúst sem tolerálja jól. Ráadásul vannak esetek, amikor marha azon részeiből, melyeket már semmilyen egyéb célra nem tudnak felhasználni, és amelyekből már alacsony hústartalmú, adalékolt „párizsi” sem készülhet (ledarált nyesedékek, inak, porcok, fülek) előbb zselatint készítenek, majd pedig fehérjeport, melyet ezután szintetikus aminosavak, kreatin hozzáadásával erősítenek. Az ebből fakadó, gyenge aminosavprofilt nemrég hazai laborvizsgálatok is kimutatták. Az állati fehérjék gyakran vizesítenek, a csontokból kalciumot vonnak el. A nagy mennyiségű fehérjefogyasztás közismert, vesét terhelő tulajdonsága is jelentősen csökken, amennyiben a többlet fehérje növényi forrásból származik.
 
Az állati fehérjék (általában finom) ízüket azoknak az édesítőknek, adalékoknak, mesterséges aromáknak köszönhetik, melyekre a szervezetednek semmi szüksége nincsen. Ráadásul a fehérjén kívüli valamennyi összetevő csökkenti a fehérjetartalmat, így pont attól veszi el a helyet.
 
Ma már vannak olyan növényi fehérjék, amelyek igazoltan teljes értékűek. A teljes rizsszemből készülő, prémium barnarizs-fehérje esetében mérésekkel igazolták valamennyi esszenciális aminosav jelenlétét, míg tejsavóval egyenértékű izomépítő hatását nemrég egy dupla vaktesztes vizsgálat is bizonyította.
 
A barnarizs-fehérje teljesen hipoallergén, azaz biztonsággal fogyaszthatod, bármilyen ételallergiád is legyen. A teljesen természetes, édesítő- és adalékmentes barnarizs-fehérje ráadásul annyira biztonságos, hogy kismamák, szoptatós anyukák és 3 éves kor felett gyermekek is fogyaszthatják. Ez azért is különösen fontos, mert nekik – arányosan – kb. 20%-al magasabb a fehérjeszükségletük, mint a felnőtteknek. A barnarizs-fehérje aminosavprofilja pedig az anyatejéhez hasonló.
 
Persze mindenki maga dönt, hogy milyen kiegészítőt is választ, növényi vagy állati fehérjeport fogyaszt. De döntés előtt jó tisztában lenni kockázatokkal is, főleg ha fontos az egészséged, és tudatos sportolóként nem áldozod fel azt a vélt eredmények oltárán.