Pattanj kerékpárra!

Pattanj kerékpárra!

Jöjjön pár ok, miért érdemes nyeregbe pattanni

Tudtad, hogy egy olyan egyszerű, hétköznapi tevékenységgel is, mint a kerékpározás, sokat tehetsz az egészségedért? Jöjjön pár ok, miért érdemes nyeregbe pattanni.

A kerékpározás azért tartozik a leghasznosabb és legkönnyebben megvalósítható sportágak közé, mert tulajdonképpen úgy edzhetünk, hogy erre nem fordítunk külön időt. Mire is gondolunk? A kerékpározásra nem muszáj délutánonként külön egy-két órát rászánni. Ha teheted, mehetsz biciklivel a munkába, a boltba vagy a gyerekért az oviba. Sokszor gyorsabban odaérsz, mintha autóval vagy gyalog mennél és egy-egy út alkalmával több száz kalóriát is elégethetsz. Ráadásul majdnem minden nap sportolhatsz úgy, hogy nem vontál e időt sem a családtól, sem a munkától. Egy kis tekerés egész napra ellát energiával. A reggel bringázás után energikusabban végzed a legnehezebb feladatokat is. Ha minimum 20 percet tekersz, délután sem fogod azt érezni, hogy vége a napnak, és már semmire nem vagy jó.

Nagyobb tüdőkapacitás, javuló szívműködés
 
A kerékpározás javítja az állóképességet és energiát ad. Egy-egy erőteljes tekerés segít levezetni a feszültséget munka után, így a pedált nyomva „dühöngheted ki magad”. A biciklizés az egyik legjobb módja annak, hogy megőrizd az egészségedet, és az évek múlása ellenére is fitten tartsd magad. A biciklizés szervezetre gyakorolt pozitívumait számos kutatás bizonyította már. Többek között fejlődik az izomzat, ami nem csak a megjelenésünk miatt fontos, hiszen a fájdalommentes mozgás és megfelelő tartás alapvető feltétele. Fejlődik a tüdő kapacitása és a szívműködés. Erősíti az immunrendszert, kutatási eredmények azt mutatják, hogy a daganatok kialakulásának kockázata is alacsonyabb a két keréken közlekedők között. A testünk fizikai állapotával együtt az életminőség javulását is eredményezi.
 
Kíméli az ízületeket, javítja a vérkeringést
 
A kerékpározás statikailag kíméli a lábat. A láb vér- és nyirokkeringését is javítja. Ez megszívlelendő, hiszen az érszűkület leggyakrabban az alsó végtagokban jelentkezik. A kerékpározásnak az ízületek kilazításával és rendszeres mozgatásával a reumatikus megbetegedések megelőzésében is nagy szerepe van.
 
 
Hatékonyabb fogyókúra
 
A rendszeres bicikli használat növeli fogyókúrád hatékonyságát. A napi több száz kalória összeadva hetente akár több ezerre rúg. Ráadásul, aki autózás közben dugóban ücsörög, hajlamos idegességében nasi falatokhoz nyúlni. Aki viszont rendszeresen mozog, sokkal jobban kívánja a fehérjében gazdag ételeket, mint a szénhidrátot.
Ha nem csak a szervezeted energiaszintjének egyensúlyban tartásáért, hanem a fogyás kedvéért választod a kerékpárt, nagyon sokat tehetsz az eredmény érdekében hetente egy- egy hosszabb kerékpártúra beiktatásával. Egy két-három órás közepesen intenzív tekerés rengeteg kalóriát képes elégetni.
 
Jobb reflexek
 
Gyakorlatilag minden testmozgás növeli a koncentrációs képességeinket, a tekerésre azonban ez még inkább érvényes! Kerékpározás közben ösztönösen összehangoljuk mozdulatainkat, figyelmünket, koordinációs, egyensúlyozó és térlátó képességünket. Vagyis a rendszeresen kerékpározóknak jobb állapotban lesznek a reflexeik, mint a hasonló korú, biciklit nem használó társaiké. Nemrég Dániában 20 ezer iskolás segítségével felmérést is készítettek erről, az eredmények pedig azt mutatják, hogy azok a gyerekek, akik minden nap
biciklivel jártak iskolába, sokkal jobban koncentráltak az órákon, és a memóriájuk is jobb volt.
 
Mentálisan is felfrissít
 
Ha minden nap csak egy rövid, 30 perces kerékpározásra van lehetőséged, már sokat tettél egészségedért, ráadásul jól is szórakozhatsz. A kerékpározás remek családi program, de ha egyedül indulsz útnak, akkor is rájössz már az első laza tekerés után, hogy bicikliről szemlélve még a jól ismert utcák is egészen más képet mutatnak! Amellett, hogy észrevétlenül ápolod fizikai megjelenésedet, és fokozod egészségedet, mentálisan is felfrissülsz egy kiadós tekerés után. A szabadság érzése és a mozgás öröme együtt járul hozzá ahhoz, hogy megszabadulj a
felgyülemlett feszültségtől. Tehát, ha úgy érzed, pattanásig feszülnek az idegeid, érdemes nyomban bicajra ülni és a tüdőddel együtt agyadat is kitisztítani.
 
Még az alvásban is segít!
 
Napi 30 perc tekerés átlagosan egy órával több alvást eredményez, ráadásul a bringások sokkal gyorsabban elalszanak este. Ha alvási zavarokkal küzdesz, gyógyszer helyett inkább pattanj fel a drótszamárra! Persze a megfelelő hatást a napközben letekert kilóméterekkel érheted el, a lefekvés időpontja előtt pár órával már ne végezz megterhelő fizikai aktivitást.
 
Mire érdemes figyelni?
 
Mielőtt lelkesen bringára pattannál, feltétlenül nézesd át kerékpárodat egy szakemberrel, vagy egy hozzáértő baráttal, különös tekintettel a felnik, a fékpofák és a lánc állapotára. Utóbbit érdemes gyakrabban lánckenő olajjal és lánctisztító spray-vel karbantartani. A KRESZ legutolsó módosítása alapján már nem kötelező a kerékpárra erősíteni a fényjelzőket, azokat hordhatod a bukósisakon és/vagy a hátizsákodon is, azonban meglétük kötelező, a rendőr
akár fényes nappal is bírságolhat azok hiánya miatt! Természetesen nem elég, ha ezekkel csak feldíszíted a cangát, indulás előtt feltétlenül ellenőrizd, hogy működnek-e a lámpák!
 
A szeszélyes tavaszi időjárásra készülj fel réteges öltözködéssel és egy esőkabát is mindig legyen a „tarsolyodban”. A bukósisak fontosságáról pedig elég annyi, hogy életet menthet!