Próbáld ki a SUP-ot!

Próbáld ki a SUP-ot!

A nyári hőségben nem is találhatnál élvezetesebb testmozgást!

Ha vízpartra mész nyaralni, esetleg olyan szerencsés vagy, hogy a lakóhelyed tó vagy folyó közelében fekszik, feltétlenül próbáld ki a SUP-ot.
 
A SUP a Stand Up Paddle, magyarul állva evezés rövidítése. 
A SUP testmozgásként, kikapcsolódásként vagy akár közösségi programként is kiváló. Ezt a sportot egy speciális szörfdeszkán űzheted, és egy hosszú evező segítségével szelheted a habokat. Nagyon egyszerű, könnyen elsajátítható és szinte mindenkinek sikerélményt garantál már az első pár órában! 
 
Azért, hogy akár már kezdőként is élvezhesd ezt a sportot, összegyűjtöttük, mire érdemes figyelned.
 
Olvasd el és tökéletesítsd a technikád!
Az első és mindennél fontosabb: Fő a biztonság, ha mély vízen evezel, akkor használj mellényt és leash-t (ezzel rögzíted magadhoz a deszkát), ez kiemelten fontos, ha nem vagy jó úszó!
 
Rossz irányba áll az evező tolla
A SUP evezők tolla általában 10-15 fokos szöget zár be az evező szárával, és a toll előre felé kell, hogy álljon! Ezt az is jelzi, hogy a legtöbb gyártó a lapát tollának első felére helyezi a logoját.
 
Ne tartsd ferdén az evezőt
Tartsd függőlegesen az evezőt, merőlegesen a vízre. Ezzel a módszerrel érhető el a legnagyobb hatékonyság, ráadásul így is a legkönnyebb egyenesen haladni.
 
Ne fogd mindkét kézzel az evező szárát
Az evező végén található markolat nem csak dísz! Az egyik kezednek mindig azon kell lennie, mert így pontosabban tudod irányítani az evező deszkához viszonyított szögét. Ez a szög jelentősen meghatározza, hogy milyen irányba fogsz haladni.
 
Oldalváltásnál cserélj kéztartást
Sokan rájönnek, hogy az egyenes vonalú haladáshoz a deszka mindkét oldalán evezni kell, de nem cserélnek kéztartást. Tehát, ha a jobb oldalon evezel, akkor a bal kezednek, ha a bal oldalon evezel, akkor pedig a jobb kezdnek kell az evező végén lévő markolaton lennie!
 
Állítsd be az evező hosszát
Nyújtsd ki a kezed felfelé és egy kicsit előre, az evező markolatának így a csuklódig kell érnie. A legtöbb deszkához állítható hosszúságú evezőt adnak, így a lehetőség adott, csak ne felejtsd el beállítani!
 
Fújd fel a SUP-ot a megfelelő nyomásra
Ez természetesen nem vonatkozik a merev deszkákra, de kezdők általában felfújható deszkákkal próbálkoznak. A legtöbb deszkának 1 Bar (15 PSI) az ideális nyomása, ha ezt nem éred el, akkor a sokkal rugalmasabb, lötyögősebb lesz a deszkád, mint kellene. Ez jelentősen csökkenti a vízen való síklás minőségét, és sokkal fárasztóbb lesz az evezés.
 
Ne nézz lefelé evezés közben
Soha ne nézz lefelé evezés közben, ez az első számú oka annak, hogy elveszíted az egyensúlyodat és beleesel a vízbe! Nézz ki magad előtt valamilyen célpontot (bóját, vagy a túlparton egy fát), és kezdj evezni annak az irányába. Meg fogsz lepődni, mennyivel könnyebb így egyensúlyozni!
 
Használd az egész tested az evezéshez
A törzsed erős, jobban bírja, mint a karod! Az evezés során próbáld használni a teljes testedet az evezéshez, ne csak a karjaidat. Ha elsajátítod a helyes technikát, akkor evezés közben a lábad, törzsed és a hátad is dolgozni fog. Ez nem csak hatékonyabb, de nem is fogsz annyira hamar elfáradni, besavasodni mintha csak a kezeidet használnád.
 
Ne akarj azonnal felállni a deszkán
Adj magadnak egy kis időt, valószínűleg nem emlékszel arra, hogy mennyi idő alatt tanultál meg bringázni, de valószínűleg az sem ment elsőre. Először próbálj meg a sarkaidon ülve evezni, ha ez megy akkor pedig próbáld ki a térdelő pozíciót. Így sokkal alacsonyabban lesz a súlypontod és könnyebb a SUP-on maradni, mintha egyből állva próbálkoznál.