Szuperélelmiszerek

Szuperélelmiszerek

Maca

A maca gyökér nem véletlenül lesz egyre népszerűbb és népszerűbb az egészséges életmódot folytatók körében. A szárított és őrölt gyökérből készült por számos módon támogathatja szervezetünk működését.
 
A maca, tudományos nevén Lepidium meyenii, sokfelé Perui ginzengként ismert. Az Andokban, 4000m magasságban, igen zord körülmények között terem. Növénytanilag a keresztes virágú zöldségek közé tartozik, így rokona a brokkolinak, a karfiolnak és a káposztának. A gyökerét fogyasztjuk, amely szárítva és porrá őrölve kapható, illetve elérhető kapszula formában is. Színe a fehértől a feketéig sokféle lehet. Az íze földes, diós, kicsit édeskés, éppen ezért ha zabkásába, pudingokba, sütemények tésztájába, turmixokba keverjük, akkor gyakorlatilag észre sem vehető, de vannak, akik nehezebben szoknak hozzá.
 
Tele van tápanyaggal
A maca porból 1 uncia, vagyis 28 grammnyi mennyiség 91 kalóriát, 20 gramm szénhidrátot, 4 gramm fehérjét, 2 gramm rostot és egy gramm zsírt tartalmaz. Bőven van benne C-vitamin, réz, és vas,bemellett B6-vitamint, káliumot, mangánt és antioxidáns hatású glükozinolátokat és polifenolokat is tartalmaz.
 
Növelheti a libidót
A népgyógyászatban már régóta használják, de kutatások is alátámasztják, hogy a maca por rendszeres fogyasztása körülbelül 6 hét után mind a férfiaknál, mind a nőknél növeli a nemi vágyat.bLibidógondokkal küzdőknek tehát érdemes kipróbálni.
 
Növelheti a termékenységet
A férfi termékenység szempontjából nagyon fontos a termelődő spermiumok minősége és mennyisége is. Egy kutatás szerint négyhónapnyi rendszeres macafogyasztás a egészséges és terméketlen férfiaknál is növelheti a hímivarsejtek számát, illetve az ivarsejtek mozgékonyságát. Segíthet enyhíteni a menopauza tüneteit.
 
Változókorban lévő, vagy változókor előtt álló nőknek is érdemes lehet kipróbálniuk a macat. A por rendszeres fogyasztása segíthet enyhíteni a menopauza során jelentkező hőhullámokat, hüvelyszárazságot, hangulatingadozásokat, alvásgondokat és ingerlékenységet. Ráadásul még a csontsűrűség megőrzését is támogatja.
 
Javíthatja a hangulatot
A maca enyhítheti a nyugtalanságot és a depresszió tüneteit, különösen a változókorban lévő nőknél. Részben magas flavonoid tartalma lehet felelős ezekért a pozitív hatásokért.
 
Növelheti a sportteljesítményt
A maca közkedvelt táplálékkiegészítő a sportolók körében. Azt állítják róla, hogy segít az izomtömeg növelésében, energiát ad, fejleszti az erőt és növeli a teljesítményt. Ezekre ugyan nincs tudományos bizonyíték, de állatkísérletek szerint növeli az állóképességet, valamint egy kisebb tanulmány szerint 14 napi maca fogyasztás javította a kerékpárosok teljesítményét 40 km-en, a placebót szedő csoporthoz képest.
 
A fentieken túl a maca, különösen a fekete változata javíthatja a tanulási és emlékezőképességet. A vörös maca hatékonynak bizonyult a prosztatamegnagyobbodás kezelésében, melyben főleg magas glükozinolát tartalma játszhat szerepet. A glükozinolátok a prosztatarák kialakulásának kockázatát is csökkenthetik.
 
A macagyökér adaptogén szer, amely sok tekintetben a ginzenghez hasonló hatású. Az adaptogének olyan anyagok, amelyek javítják a szervezet ellenállóképességét a betegségekkel szemben, javítják a fiziológiai egészséget és hozzájárulnak az ideális pszichés állapot eléréséhez és fenntartásához. Az adaptogén tehát alkalmazkodóvá és ellenállóvá tesz bennünket a környezeti hatásokkal szemben.
 
Hogyan fogyasszuk
A macagyökeret a reggeli vagy a kora délutáni órákban célszerű fogyasztani, mert élénkítő hatással rendelkezik. Nincs tudományosan meghatározott napi adagja, a kísérletekben résztvevők 1,5-5g közötti mennyiséget fogyasztottak. Nagy előnye, hogy a hormonháztartás segítségével és a mellékvesék táplálásával ad energiát, nem stimulálással. A maca fogyasztása akkor is ajánlható, ha szeretnénk megkönnyíteni a mellékvesék regenerációját olyan stimulánsok fokozott használata után,mint a kávé, vagy a Yerba maté.
 
A perui őslakosok a macát főzve ajánlják fogyasztani, szerintük a nyers maca káros hatású lehet az egészségre.
 
A maca szedése goitrogén (golyvaképző) tartalma miatt nem ajánlott pajzsmirigy rendellenességben szenvedőknek.
 
Terhes és szoptató nők a macagyökér használata előtt kérjék ki orvosuk tanácsát!