Szupermagok: chia és bazsalikom

Szupermagok: chia és bazsalikom

A magokban benne van minden anyag, amely ahhoz kell, hogy egy komplett növény kifejlődhessen belőlük: éppen ezért nagyon táplálóak.

A különböző magvakban sok a rost, a telítetlen zsír, a vitamin, az ásványi anyag és az antioxidáns.
 
A magvak az egészséges étrendbe beépítve segíthetnek csökkenteni a vérnyomás, a vércukor és a koleszterin szintjét is. Ilyen a chiamag, vagy aztékzsályamag is. A Közép-Amerikából származó termés méltán lett népszerű magas fehérje-, omega-3 zsírsav- és mintegy 18-30 százalékos rosttartalmának köszönhetően. Vízbe áztatva zselés állagúvá válik. Ez a tulajdonsága teszi alkalmassá desszertek, főzés nélküli dzsemek készítésére és a
süteménytésztákban a tojás kiváltására.
 
A chiamag a belekben eredeti térfogatának akár 12-szeresére is megdagadhat. Ezért egy evőkanál chiamag mellé a szokásos napi folyadékbevitelen felül legalább plusz 400 ml folyadékot kell fogyasztani, de jobb, ha ennél többet iszunk. A kis magok mint élelmi rostforrás az emésztőrendszer működését támogatják és kedvező hatással vannak a bélflóra jótékony baktériumaira is. Napi adagja nem haladhatja meg a 15 grammot.
 
Chia helyett bazsalikommag?
Ha a chia magnak lenne hasonmása, az a bazsalikommag lenne. Igen, a közönséges kerti bazsalikomról (Ocimum basilicum) van szó, mely azonban nem összekeverendő közeli rokonával, a hazánkban is egyre ismertebbé váló  tulsival , aminek főként a leveleit hasznosítják, a magjai viszont kevésbé értékesek. Akik odavannak a chiamagért, de szeretnék ökológiai lábnyomukat is minimalizálni, örömmel lélegezhetnek fel, hiszen a bazsalikommagot nem kell a világ másik feléről ideszállítani, akár saját magunk is termeszthetjük.
 
A bazsalikommag, mely sabja, tukmarija néven is ismert, már évszázadok óta az ayurvédikus és kínai orvoslás részét képezi, de napjainkban egyre közkedveltebb a nyugati országokban is. Bár jelenleg is zajlanak kutatások a magvak egészségre gyakorolt hatásairól, ártani biztosan nem fogunk vele, ha beépítjük az étrendünkbe.
A bazsalikommag körülbelül akkora, mint a chia mag. A különbség, hogy előbbi teljesen fekete, csepp alakú, míg utóbbi jellemzően szürkés-barnás árnyalatú és kerekded a formája.
 
A chia maghoz hasonlóan a bazsalikommag vízbe áztatva ugyanúgy zseléssé válik, és körülbelül háromszorosára duzzad. A magok lila árnyaltot vesznek fel egy vastag, gömbölyded, szürke zseléréteggel körülvéve.
 
Egészségügyi hatásai
A sejtések szerint a bazsalikom magjai a chiamaghoz hasonlóan antioxidáns, antibakteriális, görcsoldó, gomba-, és vírusellenes hatásúak. Mint azt korábban megjegyeztük, egyelőre nagyon kevés tudományos kutatás áll rendelkezésre a feltételezett csodamagról, aminek egyik oka lehet, hogy széles körben nem terjedt még el, de a kezdetleges tanulmányok eredményei bíztatóak.
 
Szabályozza a vércukrot
Az amerikai Sutter Gould Medical Foundation megállapítása szerint a bazsalikommag segít kontroll alatt tartani a vércukorszintet a 2-es típusú cukorbetegeknél.
 
Segíti az emésztést
Áztatáskor a bazsalikommagok külső rétegén lévő rost nyálkássá válik, ezáltal hashajtó hatással bír. Éppen ezért a kínai orvoslásban gyomorgörcsök, székrekedés és emésztési zavarok enyhítésére is használják.
 
Étvágyszabályozás
Egyes szakértők azt állítják, hogy az áztatott magokban lévő rost telített érzést ad a gyomrunkban. Ennek következtében lanyhul az étvágyunk és segít leadni a felesleges kilókat.
 
Tisztítja a légutakat
Tradicionálisan a bazsalikommagot már hosszú idők óta a megfázás, az influenza, a köhögés és az asztma ellenszereként vetik be Ázsiában.
 
Stresszoldó
A mag fogyasztása egyértelműen jó hatást gyakorol a közérzetünkre, és segít legyőzni a mentális fáradtságot, a depressziót és a migrénes fejfájást is.
 
Bőrön is alkalmazható
A bazsalikommagot gyakran olajokhoz keverik, mert hatékonyan gyógyítja a bőrön keletkezett sebeket, vágásokat és fertőzéseket.
 
Csökkenti a koleszterinszintet
Egy thaiföldi kutatás egyértelműen arra a következtetésre jutott, hogy a bazsalikom magjának fogyasztásával csökkent a páciensek koleszterinszintje.
 
Húgy- és ivarszervi fertőzésekre
Mivel antibakteriális hatású, a bazsalikommagnak hólyag- és hüvelyi fertőzések esetén is nagy hasznát vehetjük.
 
Tápértéke
A bazsalikommag tápanyagösszetétele: szénhidrát 42 %, zsír 25 %, fehérje 20%. Mint más magok, a bazsalikommag is koncentráltan tartalmazza mindazon tápanyagokat, amelyek egy új növény kifejlődéséhez szükségesek. Egy teáskanál (13g) bazsalikommag elfogyasztása biztosítja a napi ajánlott kalcium mennyiség 15%-át, a magnézium- és vasmennyiség 10%-át, emellett 7g rostot (főleg oldható rostokat) tartalmaz, mely a napi ajánlott mennyiség 25%-a.
 
Gazdag flavonoidokban és más polifenolokban. Fogyasztása biztonságos, semmilyen káros hatása nem ismert.
 
Előkészítése és fogyasztása
Ha van kedvenc, chia maggal készült ételünk, akkor a receptben egyszerűen cseréljük fel a chiát bazsalikommagra.
 
A közkedvelt chiapuding is tökéletesen elkészíthető vele.
 
A bazsalikommag egyébként sokkal gyorsabban megdagad a folyadékban, mint a chia. Míg a bazsalikommagnak elég 5 perc, addig a chia magnak egy órába is tellhet. Mindkettő egy sűrű, zselatinszerű keverékké alakul át. Ha nagyon sietünk, akkor a magokat már rögtön a feldagadás után felhasználhatjuk, de ajánlott néhány órát állni hagyni, hogy az emésztőenzimek tökéletesen felszabaduljanak benne.
 
Néhány példa, hogyan használhatjuk fel:
 adjuk üdítőkhöz, gyümölcslevekhez, kókusztejhez vagy teához;
 turmixoljuk smoothiehoz;
 szórjuk meg a saláta tetejét vele;
 keverjük szószokhoz, öntetekhez;
 használjuk desszerteknél sűrítőanyagként;
 kombináljuk joghurttal, gyümölcsökkel.
 
Ügyeljünk rá, hogy ne adjunk áztatott egész magokkal kevert üdítőt vagy desszertet gyerekeknek vagy nyelési nehézségekkel küzdő embereknek, mert az összetapadt nagyobb darabok elakadhatnak a torkukon.
 
Bazsalikommagot a saját kertünkben, teraszunkon is termeszthetünk, de bioboltokban, ázsiai élelmiszerboltokban, vagy online rendelve is hozzá tudunk jutni.
 
Azt még fontos tudni, hogy a pici magokban lévő ásványi anyagok, nyomelemek és zsírsavak csak akkor tudnak felszívódni az emésztőtraktusból, ha alaposan szétrágjuk, vagy darálva fogyasztjuk őket. Ha valaki rágás nélkül felhörpinti a chiagélt, vagy egészben nyeli le a bazsalikommagokat, az értékes tápanyagok nem tudnak hasznosulni.