Te milyen gyakran fürdesz?

Te milyen gyakran fürdesz?

A leggyakoribb válasz erre a kérdésre, hogy minden nap.

Mai túlsterilizált világunkban társadalmi elvárás, hogy minden nap fürödjünk. Természetesen a jólápoltsághoz hozzátartozik, hogy ne árasszunk kellemetlen szagokat, de jót tesz-e az egészségünknek a mindennapos tisztálkodás? Avagy hányszor kellene fürödnünk egy héten a szakemberek szerint?
 
Az elmúlt évezredek során nagyon hosszú érlelődési folyamaton ment át a fürdőkultúra.
 
Népről-népre más szokások, hiedelmek, szabályok alakultak ki. Számtalan érdekes viselkedésforma jellemezte a népek tisztálkodáshoz, felüdüléshez való viszonyát.
 
A XX. század közepe táján nagyot fordult a világ. Általánossá vált a vezetékes víz világszerte, az embereknek nem kellett közfürdőkbe járni egy-egy alapos tisztálkodás céljából.
 
Magyarországon a városlakók körében jellemzővé vált a mindennapos fürdés, és a rengeteg elhasznált víz miatt sem nagyon aggódtunk. A század vége felé a jóléti államokban, különösen Nyugat-Európában azonban egészségügyi és ökológiai okokból egyre többen kérdőjelezték meg a mindennapos fürdés létjogosultságát.
 
Mit mondanak a szakemberek?
A szakemberek szerint közel sem kell annyit fürdeni, zuhanyozni, mint azt hisszük, főleg nem azért, hogy a különböző betegségek ellen védekezzünk.
 
A gyakori fürdés nem annyira nélkülözhetetlen, mint hisszük - mondta dr. Elaine Larson, a Columbia University fertőző betegségekkel foglalkozó szakértője. - Bakteriológiai szempontból kifejezetten hátrányos  lehet az állandó fürdőzés.
 
Dr. Larson kutatásaiból kiderült, hogy az antibakteriális szappanoknak és erőteljes tisztítószereknek nincs akkora hatása, mint ahogyan azt a legtöbben hisszük, és a fertőző betegségek rizikóját megfelelő hatékonysággal csökkentheti a legegyszerűbb szappan is.
 
A túl gyakori zuhanyozás, vagy a bőr állandó radírozása azonban vissza is üthet, hiszen felboríthatja a bőr természetes baktériumflórájának egyensúlyát, és ki is száríthatja a bőrünket. A száraz bőr kirepedezésre, viszketésre és húzódásra hajlamosabb, ez pedig annak a rizikóját is növeli, hogy a bőr megsérüljön. A mikroszkopikus sérüléseken keresztül sokkal könnyebben támadják meg a szervezetünket a különböző mikrobák.
 
A gyakori fürdőzés és zuhanyozás tehát különösen rossz hatással van azokra, akiknek egyébként is száraz vagy érzékeny a bőre. Más szakértők is egyetértenek azzal, hogy a legtöbb ember egyszerűen túl sokat fürdik, és ezzel veszélyezteti a bőre egészségét.
 
Nemcsak a „koszt” mossuk le magunkról, hanem azokat a természetes zsírokat is, melyeknek rendkívül nagy szerepe van a bőr egészségének megóvásában, és a hasznos baktériumokat is elpusztíthatjuk - mondta dr. C. Brandon Mitchell, a George Washington University bőrgyógyásza a Time magazinnak. 
 
Vegyük figyelembe az egyedi körülményeket
 A fürdés, zuhanyzás gyakoriságát természetesen az egyedi körülményeknek megfelelően kell megválasztani: aki sokat izzad, zsíros a bőre, naponta sportol, vagy olyan helyen dolgozik, amely komoly szennyeződéssel jár együtt, annak természetesen érdemes naponta zuhanyoznia, de akire nem jellemzők ezek, annak elég, ha hetente 2-3 alkalommal fürdik - javasolják a szakértők.
 
Senkinek nem tiltjuk meg, hogy többet fürödjön, de érdemes a saját testünk jeleire is odafigyelni - teszi hozzá dr. Mitchell. Ha például gyakran húzódik, viszket a bőrünk, akkor az arra utalhat, hogy a víz hatására fokozódik annak szárazsága.
 
Hogyan minimalizáljuk a fürdés szárító hatását
Egy gyors, langyos zuhany kevésbé szárítja a bőrt, mint egy forró fürdő.
 
Ne szappanozzuk be az egész testünket, csak a kritikus területeket (ágyék, hónalj és lábfej), hiszen a testünk többi táján termelődő izzadság szagmentes, amit elég tiszta vízzel lemosnunk. Kozmetikumainkban részesítsük előnyben a természetes és bio összetevőket, valamint próbáljuk visszaszorítani a mesterséges színezékek és vegyszerek használatát, mint pl. a tusfürdők habosító anyaga, az SLS.
 
Kerüljük a túl durva és gyakori bőrradírozást. Az exfoliáló tusfürdők, hátkefék és tusoló szivacsok nemcsak mikroszkopikus horzsolásokat okozhatnak, de a luffa szivacsok például bakteriális fertőzést is.
 
Fontosabb a ruhák tisztántartása és az alapos kézmosás
A szakemberek azt is kiemelik, hogy ha nem is zuhanyozunk annyiszor, a ruháink tisztántartását, gyakoribb mosását semmiképpen nem szabad elhanyagolni: a ruháinkon ugyanis nemcsak a szennyeződések gyűlnek össze, hanem az elhalt hámsejtek, az izzadtság és a faggyú is.
 
A kézmosást pedig semmiképpen ne hanyagoljuk el, hiszen ez az egyszerű és olcsó módszer rengeteg fertőző betegség terjedését megállíthatja.
 
Személyes higiéniánkat pedig a heti 3 fürdés mellett a kritikus területeket érintő mosakodással is fenntarthatjuk.