Tej helyett

Tej helyett

Egyre többen iktatják ki az állati tejet az étrendünkből

Van, aki vegán életmódja miatt száműzi, másokat laktózérzékenység vagy allergia kényszerít erre. Bármi is az ok, a növényi tejek egyre népszerűbbek, választani azonban nem egyszerű.
 
A növényi italok napjainkban sok hűtőszekrényben helyettesítik a tehéntejet, és számos táplálkozási
előnyhöz juttatják fogyasztóikat. A legtöbb ilyen termékkel kapcsolatban azt hozzák fel ellenérvként,
hogy nem minden esetben képesek pótolni a hagyományos tejtermékekben található tápanyagokat.
Ez részben igaz, ugyanakkor a növényi italokban egyáltalán nincs laktóz és koleszterin, kevesebb zsírt,
több telítetlen zsírsavat és emésztést segítő rostot tartalmaznak, mint a hagyományos tehéntej. Sok
bennük a B-vitamin, a kálium, kevés a nátrium, és ideálisak a lassú emésztéssel,
székrekedéssel, irritábilis bélszindrómával küzdők számára is.
 
Az édesítetlen növényi italok kevesebb kalóriát tartalmaznak, mint a tehéntej, energiatartalmuk 35-
57 kcal között mozog deciliterenként. A leginkább energiaszegény a szójaital, amelyben azonban több
vas és magnézium található, mint az állati eredetű tejekben. Bár a növényi italokban nincs kalcium, a
legtöbb gyártó ezt a hiányt egy magas kalcium és ásványianyag-tartalmú algafajta hozzáadásával
orvosolja. A hozzáadott kalciumot a dobozon is feltüntetik.
 
GABONAITALOK
Ezek a tejpótlók gabonafélék pépesítésével készülnek, melyhez vizet, cukrot, sót, vitaminokat és
egyéb ásványi anyagokat adnak. Esetenként növényi olajjal is dúsítják. A gabonaitalok pozitívuma a
magas rosttartalom, amely támogatja az emésztést, tisztítja a bélrendszert, csökkenti a
koleszterinszintet, kalciumtartalmuk viszont alacsony, ezért érdemes a kalciummal dúsított változatot
választani.
 
A tönkölyital tönkölybúzából, vízből és sóból készül, jó E- és B-vitaminforrás, magas a
kovasavtartalma.
 
A rizsital könnyű, édes, gluténmentes ital. Könnyen emészthető, a benne található triptofánnak és
egyéb anyagoknak köszönhetően pedig nyugtatóan hat az idegekre. Segít egészséges szinten tartani a
vérnyomást. Hipoallergén, viszon magasabb a szénhidrát és cukortartalma.
 
A zabital magas rosttartalma miatt jótékony hatással van az emésztésre és segít szabályozni az
étvágyat. Szénhidráttartalma magas, de fehérjéből is többet tartalmaz, mint a rizstej vagy egyéb
gabonatejek. Találhatóak benne esszenciális zsírsavak, antioxidánsok és E-vitamin is. Magas béta-
glükán tartalma segít csökkenteni a koleszterinszintet.
 
MAGITALOK
A tejhelyettesítő italok másik kedvelt változata a magital, mely olajos magvak őrleményéből készül,
víz és édesítőszer hozzáadásával. A mandula-, dió-, szezám-, kesu- és napraforgómagital fehérje,
kalcium- és D-vitamin-tartalma magasabb, mint a gabonaitaloké, sőt, zsírsav-összetételük is
kedvezőbb, a csonthéjasokra allergiások számára azonban nem ajánlottak.
 
A legtöbb helyen kapható magtej a mandulaital káliumtartalma miatt jótékony hatással van az agyra
és az izmokra. Gátolja a csontritkulás kialakulását, segít csökkenteni a koleszterinszintet. Székrekedés
esetén is hatásos lehet. Sok benne a magnézium, a vas, a kalcium és az E-vitamin.
 
A szójaital külön kategóriát képez és magas fehérjetartalma miatt az egyik legalkalmasabb tejpótló.
Cukorbetegek is fogyaszthatják, mivel nem okoz vércukorszint ingadozást. Csökkenti a
koleszterinszintet, sok benne a kalcium, élénkíti a keringést. Van benne kálium és magnézium is, segít
egészséges szinten tartani a vérnyomást.  A szója az ösztrogénhormonra hasonlító izoflavonban
gazdag. Sok egymásnak ellentétes kutatás létezik erről, egyes felmérések szerint enyhítheti a
változókor kellemetlen tüneteit és segíthet a mellrák megelőzésében, de léteznek ennek
ellentmondó kutatási adatok is. Hátránya, hogy kevésbé ízletes és szójára érzékenyek nem
fogyaszthatják.
 
ÍGY KÉSZÍTS HÁZILAG NÖVÉNYI TEJET
Az elkészítés minden alapanyag esetén hasonló: tiszta vízbe áztatjuk egy éjszakára a lehetőleg bio
magokat, gabonákat, majd másnap egy háztartási robotgéppel pépesítjük, végül sűrű textilen
keresztül leszűrjük, különválasztva így a „tejet”. A maradék pépet kenyértésztába, süteménybe,
zabkásába, müzlibe, fasírtba tehetjük, vagy megpiríthatjuk zöldségekkel, így semmi sem vész kárba.