TRX

TRX

Hozd magad formába

Az amerikai haditengerészet elit alakulata fejlesztette ki a TRX-et, amely mára az egyik
leginnovatívabb fitnesz eszközzé vált világszerte. Előnye, hogy egyszerre több izmot megdolgoztat
a saját testsúlyunkat használva, miközben magunk állíthatjuk be az ellenállást.
 
A TRX saját testsúlyos edzés, ami annyit tesz, hogy az izmainkat azzal bírjuk munkára, hogy a testünk
súlyát felhasználva dolgozunk a gravitáció ellen. Egy saját testsúlyos edzést mindenféle eszköz nélkül
akár otthon is elvégezhetünk. Ha tehát egy sorozat guggolás vagy fekvőtámasz is kiváltja a szükséges
hatást, akkor minek vegyünk TRX-et, illetve miért menjünk el egy fitnesz stúdióba?
 
Ha láttál már TRX edzést vagy videót, akkor láttad azt is, hogy az emberek 40-60 fokos szögben
rádőlnek egy TRX hevederre és úgy végeznek toló, húzó, guggoló gyakorlatokat. (És ezeknek a több
száz féle megbolondított változatát). Ez a ferde testhelyzet teszi lehetővé azt, hogy a saját súlyunkat
használjuk ellensúlyként és a testünket a gravitáció ellen mozgassuk. Nagy előnye, hogy sok
szempontból lehetővé teszi a gyakorlatok változó intenzitását, vagyis magunk állíthatjuk be az
ellenállást. Szimplán a testünk pozíciójának változtatásával csökkenthetjük vagy növelhetjük a testre
ható gravitációs erőket, így a gyakorlat nehézségi fokát. Ráadásul nem csak azzal tudunk
könnyíteni/nehezíteni egy-egy gyakorlaton, ha előrébb vagy hátrébb állunk a felfüggesztéshez
képest, hanem azzal is, hogy a lábfejünket hogyan tartjuk.
 
Visszatérve az eredeti kérdéshez: több éves kihagyás után egy csomó ember nem képes 5-10
szabályos fekvőtámaszt megcsinálni, vagy 20-szor leguggolni. A TRX lehetővé teszi, hogy a terhelést
úgy állítsuk be, hogy egy gyakorlat kihívó legyen, de akkor is el tudjuk végezni az adott mozdulatot,
ha még kezdők vagyunk. A TRX-re ugyanis rá lehet dőlni, láb gyakorlatnál lehet kicsit segíteni a
karunkkal, ami tökéletesen alkalmassá teszi ezt a módszert arra, hogy fokozatosan fejlesszük az
izomerőt.
 
Másik nagy előnye, hogy a saját testsúlyunkat használva valóban tokától a bokáig megdolgoztat
bennünket ez a felfüggesztéses módszer. Nagyon sok feladat elvégzésére alkalmas, és az edzőtermi
izolált gyakorlatokkal összehasonlítva a TRX több izomcsoportra koncentrál egy időben.
Egy rendkívül hatékony módja annak, hogy a teljes testünket eddzük, erőt fejlesszünk, és a pulzust is
felpumpáljuk, miközben csak a saját testsúlyunkat használjuk.
 
A TRX sokoldalú terheléssel jár, összetettek a mozgások. Az emberi testet, mint egységes rendszert
állítja a középpontba. Javítja az állóképességet, a koordinációt, segíti a hajlékonyságot, fejleszti a core
(törzstartó) izmok stabilitását, javítja a testtartást.
 
A TRX edzés során olyan izmokat tudunk megmozgatni, melyeket súlyzós edzéssel nem. Végezhetünk
vele hatékony izomfejlesztést, de az állóképességünket is növelhetjük ezzel párhuzamosan, arra
azonban ne számítsunk, hogy a body buildereket megszégyenítő izomzatot építhetünk. Arányos,
tónusos izmokat viszont igen.
 
Kiknek nem ajánlott? A nagyon nagy túlsúllyal küzdő embereknek nem ajánlott TRX-szel kezdeniük,
ugyanis túl nagy tömeget kellene megmozgatniuk, amire még nem kész a testük, az izomzatuk.
Ilyenkor érdemes más edzésformákkal leadni néhány kilót, aztán a TRX-re váltani.