Tudj meg többet a polifenolokról

Tudj meg többet a polifenolokról

A polifenolok az antioxidánsok csoportjába tartozó igen változatos szerkezetű és eltérő élettani hatással bíró, növényi eredetű vegyületek. Amiben megegyeznek, az az egészségünkre gyakorolt pozitív hatás. Javítják az emésztést, segítik az agyműködést, megvédenek a szív- és érrendszeri betegségektől, a 2. típusú cukorbetegségtől és bizonyos rákfajtáktól is.
 
Mik a polifenolok?
A polifenolok nem tápanyagként hasznosuló, ám az egészségre előnyös hatással bíró vegyületek, amelyek többek között a zöldségek, a gyümölcsök, valamint egyes italok jellegzetes színének, illatának kialakításáért felelősek. A legelterjedtebb anyagok közé tartoznak a növényvilágban, az antioxidánsok közül a polifenolok fordulnak elő legnagyobb mennyiségben az étrendünkben. Több mint 8000 fajtáját ismerjük, melyek 4 nagy csoportot alkotnak.
Az egyes élelmiszerek polifenol tartalma nagyban függ az élelmiszer fajtájától, származási helyétől, a termesztés, szállítás, tárolás és elkészítés módjától.
 
A polifenolok hatása a szervezetünkre
Elégtelen polifenol ellátottság mellett gyakrabban alakulnak ki szív- és érrendszeri problémák, rosszindulatú daganatok, légzőszervi betegségek, amelyek a krónikus, nem fertőző megbetegedések közül világszerte a legtöbb ember halálát okozzák.
 
A polifenolok antioxidáns funkciójuk révén megvédik szervezetünket a szabadgyökök káros hatásaitól. A szabadgyökök olyan elektronhiánnyal rendelkező, instabil molekulák, amelyek egy másik elektront keresnek, hogy azt ellopva stabillá válhassanak. A mitokondriumoktól lopnak elektronokat, ezáltal tönkre téve őket, gyulladást és degenerációt okozva, akár a DNS-t is károsíthatják. A szervezetünk antioxidáns védelmét támogató polifenolok semlegesíteni tudják a szabadgyököket, így azok nem képesek a károsító hatásukat kifejteni.
 
A rezveratrol egyike a legtöbbet kutatott polifenoloknak, számos kedvező - a koszorúserekre, idegrendszerre, májműködésre és a keringési rendszerre kifejtett - egészségügyi hatást derítettek ki róla. Emellett gyulladáscsökkentő, vírusfertőzések és oxidatív stressz, a vérlemezkék összecsapzódását és a daganatos sejtek növekedését gátló tulajdonsága miatt is kiemelt szereppel bír.
 
Sok szó esik a vörösbor rezvetratroltartalmáról is, amely tulajdonsága miatt sokakat az ital túlzott fogyasztására is csábíthatja. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni a vörösbor alkoholtartalmáról és az ezáltal kifejtett szív-ér rendszeri kockázatról sem, éppen emiatt a vörösbor csak mértékkel javasolható.
 
A kutatások eredményei azt sugallják, hogy a relatív módon nagy flavonol-, antocianin- és procianidin-tartalommal bíró gyümölcsök, mint például a gránátalma, a vörös szőlő és a bogyós gyümölcsök, hatékonyabban csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezőit, különös tekintettel a magas vérnyomást csökkentő, a vérlemezkék összecsapzódását gátló és az érbelhártyafüggő értágulatot csökkentő hatásra, mint az összes többi vizsgált gyümölcsfajta. A flavonoidok csökkentik a hajszálerek törékenységét és áteresztőképességét, erősítik az
immunrendszert, gyulladáscsökkentők, gátolják a daganatok növekedését, kedvező hatással bírnak a szívre és az érrendszerre, májvédő, illetve vírus- és baktériumellenes hatásúak.
 
A legtöbb flavonoid más antioxidánssal együtt fejti ki jótékony hatását (A-, C-, E-vitaminnal). Az antocianidinek segítenek a vérrögképződés megelőzésében, csökkentik a szívinfarktus kockázatát, mérséklik az ödémaképződést.
A flavononban gazdag gyümölcsök a vizsgálatok szerint koleszterinszintet csökkentő hatásúak, illetve egy széleskörű vizsgálat szerint nőknél 19%-kal csökkent a stroke kockázata citrusfélékből származó flavonon rendszeres fogyasztásával.
 
Hatékonyak-e az étrendkiegészítők? 
Vizsgálati eredmények alapján megállapították, hogy a természetes formában, növényekből nyersen, préselt nedvként, vagy kímélő technológiával elkészítve elfogyasztott polifenolok esetében sokkal nagyobb hatékonyságot lehet tapasztalni, ugyanis a növényekben lévő fitonutriensek egymás hatását erősítik. Ezért akkor teszünk a legjobbat egészségünknek, ha minél többféle és minél több színű, lehetőleg idényjellegű, friss, nyers vagy kíméletes konyhatechnológiával elkészített gyümölcsöt és zöldséget fogyasztunk. A polifenolok legfőbb étrendi forrásai: cékla, szeder, áfonya, sárgadinnye, gránátalma, cseresznye, meggy, kékszőlő, körte, szilva, málna, eper, brokkoli, sárgarépa, káposzta, zeller, hagymafélék, petrezselyem, lilakáposzta, magas kakaótartalmú csokoládé, fekete-, zöld-, fehértea, vörösbor.