Újévi fogadalmak

Újévi fogadalmak

hogy ne csak egy hétig tartson

Eljött az újévi fogadalmak ideje. Gyakoriak ilyenkor az egészséggel kapcsolatos célkitűzések is, főleg a nagy karácsonyi lakomák után. A tapasztalatok szerint azonban nehezen tudjuk hosszú távon is betartani azt, amit megfogadtunk. Vajon mi ennek az oka, és mit tehetünk érte, hogy tartósan is a céljaink mentén tudjunk haladni?

A leggyakoribb újévi fogadalmak között szerepel a fogyás, az életmódváltás, vagy a testmozgás elkezdése. Ezt igazolja, hogy év elején tele vannak az edzőtermek, és ilyenkor váltanak legtöbben bérletet is. "Sebaj, tavaszra elfogynak" - mondják ironikusan az edzők és a törzsvendégek egyaránt, persze tapasztalataik alátámasztják ezeket a tényeket. A személyi edzők szerint viszonylag ritka az, aki ilyenkor kezd el életmódot váltani, vagy sportolni, és hosszú távon is megtartja ezt a jó szokását. Noha ezen az időszakon túl van még egy fellendülési szezon tavasz végén (amikor is az emberek rádöbbennek: hamarosan strandszezon, nyaralás - tenni kéne valamit a jobb alak érdekében).

Az újévi fogadalmak legnagyobb problémája általában, hogy január második hetére valahogy feledésbe merülnek. Ennek ellenére úgy tűnik, szeretjük ezt a hagyományt, és még ha nem tudjuk is minden fogadalmunkat maradéktalanul betartani, minden évben elhatározzuk magunkat. A legnépszerűbb fogadalmak között szerepel továbbá a több alvás, a dohányzás abbahagyása, a spórolás, a tanulás, a másoknak való segítés, a megházasodás vagy valami újnak a kipróbálása.

Ha valóban komolyan gondoljuk fogadalmainkat, akkor nyilvánvalóan nem szeretnénk azok táborát erősíteni, akik hamar kihullanak a szitán, és mindössze pár hónapig tart a lelkes fellendülés. Ennek érdekében tegyünk lépéseket!

A fogadalmaknak csak akkor van értelme, és változást hozó szerepe, ha komoly okunk van rá, vagy valami megálljt parancsoló dolog történt az életünkben. Egy durva figyelmeztető jel olyan erőt ad a változáshoz, amely nélkül nagyon nehéz eltérni a megrögzött szokásainktól. De mi magunk is tehetünk azért, hogy erős motivációnk legyen a hosszú távú elköteleződéshez. Keressünk egy olyan célt, amiért úgy érezzük, muszáj kitartanunk. Egy állás érdekében, vagy egy lehetséges szerelemért könnyebben dobunk le tíz kilót, mint egy kósza ígéret miatt. Ha nincs cél, akkor hiábavaló a fogadalom.

A sikeres újévi fogadalom lényege, hogy ne csak azt találjuk ki, mit szeretnénk változtatni az életünkben, hanem azt is, hogyan valósítsuk meg azt, miképpen illesszük az új tevékenységünket az életünkbe! Mert hiába terveztük el, hogy mindennap félórát sétálunk, az első esős délután borul a menetrend: ha nincs forgatókönyvünk ilyen esetre, és emiatt kihagyjuk az aznapi penzumot, másnap még könnyebben lógjuk el - és már el is szállt a fogadalom.

Praktikus leírni egy füzetbe, vagy célnaplóba a fogadalmainkat, és azonnal átnevezni őket "megvalósítandó céloknak". Az újévi fogadalom már elhasználtabb, és kevésbé hangsúlyos megfogalmazás - ezzel máris jelezhetjük önmagunk számára, hogy igenis komolyan gondoljuk! Egyenként vegyük végig, hogy mik a céljaink az újévre, ne csak általánosan jegyezzük fel azokat. Legyünk minél konkrétabbak!

Célszerű nem csak azt leírni, hogy mi a célunk, hanem azt is minél részletesebben tüntessük fel, hogy miként valósítjuk meg azt! Ha például az a célunk 2019-re, hogy elkezdünk konditerembe járni, akkor keressük ki a neten, hogy melyik edzőtermet választjuk, milyen bérletet vásárolunk, gondoljuk át, hogy a hét mely napjain és milyen időpontokban fogunk eljárni edzeni, valamint hogy igénybe vesszük-e személyi edző segítségét. Ugyanis ha csak általános terveink vannak, de nem csatoljuk mellé a szükséges információkat, akkor könnyedén elvesznek ezek az ötletek a dolgos hétköznapok rutinjában.

Az új szokást ne kötelességtudatból végezzük, hanem örüljünk neki: ha már végre rászántuk magunkat a változtatásra, próbáljuk meg élvezni is azt, máskülönben nem lesz maradandó. Amennyiben elkezdünk edzőterembe járni, vegyünk egy-két új sportruhát vagy sportcipőt, nyomatékosítva ezzel is a szándékot.

Az is nagyon fontos, hogy rendszeresen dokumentáljuk az elért eredményeket, például töltsük fel a közösségi oldalára, hogy aznap hány kilométert futottunk, vagy mennyi kalóriát (nem) fogyasztottunk el.

Nagyon fontos, hogy időről-időre megjutalmazzuk magunkat, amiért kitartunk az új életmódunk mellett. Például ha a cél a cigarettáról való leszokás, akkor a naponta megspórolt pénz gyűjtsük jól látható helyen, például egy látványosan felcímkézett befőttesüvegben a konyhapulton, és hó végén költsük olyasmire, ami szintén kellemes újdonságnak számít az életünkben.

Fontos továbbá, hogy lépésről lépésre haladjunk, és megvalósítható terveket tűzzünk ki magunk elé, legalábbis ami a konkrét évet illeti. Természetesen lehet általános cél a kockahas, de ha jelenleg 50 kiló súlyfelesleggel rendelkezünk, akkor erre az évre elsősorban a teljes körű életmódváltást tervezzük be. Készíthetünk egy év-számegyenest, amelyen bejelöljük, hogy melyik évre mi a tervünk a cél eléréséig, ez alapján könnyebben kitűzhetjük azt a reális időpontot, amikor az álmunk megvalósítható.