Ülj kevesebbet!

Ülj kevesebbet!

Mire számíthatunk, ha egész nap ülünk, és hogyan csempészhetünk egy kis mozgást mindennapjainkba?

A mai mozgásszegény életmódot gyakran a dohányzáshoz hasonlítják, ami nem is csoda, ha az
egészségre gyakorolt káros hatásait nézzük. 
 
Egy irodában dolgozó európai ember átlagosan 7,5 órát tölt ülve (a többség mozgás nélkül) a munkahelyén, egy órát ül étkezés közben, másfél órát ül otthon a számítógép előtt, 3 órát ül a tévé előtt, vagy olvasással töltve, 3 órát tölt állva vagy helyváltoztatással és 8 órát alszik. Ha mindent összevetünk, napi 13 órát töltünk ülve. Ez egy elképesztő szám, különösen akkor, ha tudatosítjuk a mozgásszegény életmód egészségkárosító hatásait is.
 
Napi 10 óra vagy annál több ülés hatása:
- 29%-kal megnöveli a korai halálozás esélyét
- 40%-ra növeli a szív-és érrendszeri betegségek, valamint egyes daganatos betegségek
kockázatát
- 50%-ra emeli az elhízás veszélyét
- 48%-ra növeli a metabolikus szindróma kialakulásának kockázatát (egymással összefüggő
cukorbetegség, magas vérnyomás és elhízás)
Mit tehetsz azért, hogy az ülőmunka kevésbé terhelje az egészségedet
- Nagyon fontos a megfelelő testhelyzet ülés közben is. Ezzel olyan problémákat előzhetsz meg, mint a hát- és nyakfájás, vagy a csuklófájdalom. Az ülésmagasság legyen úgy beállítva, hogy a térded és a csípőd derékszöget zárjon be. Ne a szék szélén ülj, hanem teljesen csússz hátra. A hátad legyen egyenes, a képernyő magasságát is úgy állítsd be, hogy ne kelljen előre döntened a fejed.
 
- Telefonálás közben állj fel és sétálj.
- Inkább menj oda a kollégádhoz e-mail vagy telefon helyett
- Néha nyújtózkodj és mozgasd át magad az íróasztalodnál.
- Tegyél egy rövid sétát ebédszünetben
- Állva prezentálj, és tárgyalás közben is állj fel, ha lehet
- Használj ülő- álló munkaállomást és váltogasd a pozíciódat
- A lépcsőt használd lift helyett
- Hazafelé ne ülj le a buszmegállóban, sőt inkább sétálj egy megállót.