Ultrafast fashion

Ultrafast fashion

Amikor már a fast fashion sem elég gyors

Biztos hallottál már a fast fashionről és az ezzel kapcsolatos problémákról, és nagy valószínűséggel
érted, hogy milyen környezeti és társadalmi, globális és lokális problémákat okoz a jelenlegi
divatipar. Ez azonban még mindig csupán a jéghegy csúcsa…
 
Ultrafast fashion: amikor már a fast fashion sem elég gyors
Miközben éppen csak kezdjük egyre többen felismerni a problémákat, amiket a fast fashion mint ipar
létrehozott (fenntart, sőt egyre inkább fokoz), már meg is jelent a következő lépcsője ennek a torz
“fejlődésnek”. Az olyan, elsősorban az online térben értékesítő, fizikai boltokkal már nem is
rendelkező márkák, mint az ASOS, a Boohoo vagy a Missguided hihetetlen iramot diktálnak még a
fast fashion márkákhoz képest is. Az áraik a fast fashionben megszokotthoz képest is alacsonyak (pl. 1
angol fontért fürdőruha). Így pedig a fast fashion által felpörgetett divatiparban már tapasztalt
gondok is sokkal erősebbek lettek.
 
Az ultrafast fashion ruhadarabjai még inkább eldobhatóvá váltak (hiszen már nem egy ebéd, hanem
egy kávé áráért megszerezhető bármikor), még több van belőlük, és még gyorsabban kell legyártani,
még nagyobb mennyiségben. Sokszor egy, de maximum két hét alatt jut el egy új kollekció a
tervezőasztaltól a boltokba (képzeljük csak el, hogy ez mit jelent), eközben minden héten újabb és
újabb daraboknak kell az üzletekbe kerülniük. A vásárlók pedig felfoghatatlan méretű kínálattal
találkoznak, amely tényleg folyamatosan ontja magából az újdonságokat (és persze az
ellenállhatatlan akciókat). Vajon meddig lehet ezt a gyorsulást folytatni?
 
„Haul” és az influencer-világ felelőssége
Láttál már olyan videót, ahol egy népszerű vlogger bemutatja, hogy mi mindent vásárolt az utóbbi
időben? Akkor bizony már volt szerencséd egy haul-hoz, a kifejezés („zsákmány”) pedig nem is
lehetne lényegre törőbb. Ezekben a videókban népszerű internetes személyiségek, influencerek
jellemzően, de nem kizárólag, szponzori kedvezményekkel, vagy teljesen ingyen szerzett új tárgyaikat
mutatják meg a közönségüknek (ezzel biztosítva reklámot egy-egy márkának). Ez lehet sminktermék,
elektronikai kütyü, lakásdekoráció, de a legnépszerűbbek kétségkívül a ruhák – a fast fashion, és
egyre gyakrabban ultrafast fashion darabok, ezzel pedig meg is érkeztünk a másik nagyon népszerű
videótípushoz, az unboxinghoz („kicsomagolás”). Nem ritka, hogy több zacskónyi új szettet szereznek
be egyetlen videóért a népszerűségre vágyó videósok – mert bizony a haul videókat „mindenki
szereti”. A nézettségi adatok legalábbis azt támasztják alá, hogy megéri ezeket elkészíteni, a fast
fashion cégeknek pedig befektetni az influencerek vásárlásaiba.
 
Ezzel nemcsak az a baj, hogy hamis képet mutatnak példaképpen a fiataloknak (hiszen még a
legolcsóbb fast fashion darabok mellett is könnyen adósságba verheti magát valaki, aki ezt az
életmódot próbálja utánozni), hanem tovább erősítik azt a tévhitet, hogy tényleg boldogabbak
lehetünk csupán annyitól, hogy újra meg újra olyan dolgokat veszünk magunknak, amire valójában
semmi szükségünk nincs. Arra buzdítanak, hogy vedd meg még a sokadik ugyanolyan felsőt, hiszen
ezen az áron hihetetlenül megéri (hiába nem is áll annyira jól), vagy mert mennyire „trendi” a
színe/mintája (még ha az hozzád nem is passzol) – mert ettől leszel több, sikeresebb, akárcsak ők.
 
Mit tehetünk?
Kié a felelősség ezért a jelenségért? A cégeké, akik kihasználják a sokszor szintén nagyon fiatal (és
már kellően kondicionált) influencereket? Az influencereké, akik mosolyogva adják el nekünk azokat
a termékeket is, amelyeket később ők se vesznek elő soha többé? A nézőké, akik kattintanak,
lájkolnak, megosztanak, ezáltal fenntartva és nyereségessé téve az egész rendszert? Az influencer
véleményt formál: vannak, akik épp az alternatívák felé terelik a követőiket. Ha mi adunk nekik az
időnkből, akkor ezek a tartalmak fognak előtérbe kerülni. Így a felelősség kicsit mindannyiunké.
Éppen ezért, mivel felelősségünk van benne, érdemes reflektálni saját magunkra, hogy mi hogyan
viszonyulunk ezekhez a tartalmakhoz.