Vitamin ABC

Vitamin ABC

B1-vitamin

A B1-vitamint (tiamin) fedezték fel a vitaminok közül elsőként. Állati és növényi eredetű
élelmiszerekben egyaránt előfordul. A tiamin a többi B-vitaminhoz hasonlóan vízben oldódó
vitamin, így a szervezet csak kis mennyiségben tudja tárolni.
 
A B1-vitamin szerepe
A B1-vitamin nélkülözhetetlen az idegrendszer, az izmok és a szívizom egészséges működéséhez. Az
energia-anyagcserében van fontos szerepe, azaz részt vesz a táplálékból való energianyerés
folyamatában. Továbbá hatással van a neurotranszmitterekre és a szerotoninra, emellett az acetil-
kolin antagonistája, ami a központi és perifériás idegrendszer fontos hírvivő molekulája, vagyis a
gerincvelő és az agy közötti idegi jelátvitelért felelős. Emellett pozitív hatással van a növekedésre,
javítja a szellemi tevékenységet és csökkenti a cukoréhséget. A szervezet tiamintartalékainak
feltöltése elengedhetetlen a megfelelő szívizom-működés fenntartásához.
 
A B1-vitamin agyserkentő vitaminnak tekinthető, mivel kedvező a hatása az idegrendszerre és a
szellemi teljesítményre, ezért tanulás és fokozott szellemi terhelés esetén kifejezetten javasolt
odafigyelni a megfelelő bevitelre. A B1-vitaminkiegészítők segítenek a tiaminhiányban szenvedő
gyerekek tanulási nehézségeinek javításában: egy tanulmány szerint akár 25 százalékkal képesek
növelni a gyerekek tanulási képességeit. Sőt, egyes esetekben súlyos viselkedési problémák
kezelésében is hatékony szerepet játszanak.
 
Jellemzői
A B1-vitamin vízben oldódó vitamin, a főzés könnyedén károsítja, a mélyhűtést azonban jól tűri. A
főzés károsító hatása függ az időtartamtól, a hőfoktól és a felhasznált víz mennyiségétől. A vízben
főzés helyett inkább gőzöljük az ételt.
 
Mennyi szükséges naponta?
Mivel a szénhidrátok anyagcseréjében fontos szerepet játszik, ezért sokszor a szénhidrátbevitel
függvényében adják meg a szükségletét. Felnőtteknél 0,125 mg/1000 kJoule, de legalább 1,5 mg/nap.
Nagyobb szénhidrátfelvételhez nagyobb vitaminbevitelnek kell társulnia. Sportolóknál ez az érték
napi 50 mg is lehet. Ne feledjük azonban, hogy ennek a mennyiségnek egyensúlyban kell lennie a
többi B-komplex-vitamin mennyiségével.
 
Azoknak, akik dohányoznak, alkoholt vagy túlzottan sok cukrot fogyasztanak, fogamzásgátló tablettát
szednek, nehéz fizikai munkát végeznek, fokozottan szükségük van erre a vitaminra, illetve idős
korban rosszabb a B1-vitamin kihasználása, így nagyobb mennyiség bevitele szükséges.
Néhány élelmiszerben olyan anyagokat találunk, amelyek a tiaminszükségletet növelik, ilyenek a
gombák, kelbimbó, feketeribizli.
 
Miben található meg?
Legjobb B1-vitamin forrásaink a gabonafélék héja, az élesztő, a teljes kiőrlésű gabonafélék és a
belőlük készült péksütemények, a búzacsíra, a hüvelyesek, a dió- és mogyorófélék, a spárga, a húsok
(főleg a sertéshús) és a máj, valamint a tojássárgája.
 
A B-komplex többi tagja, a C- és az E-vitamin, valamint a mangán és a kén segítik hatását.
 
A B1-vitaminhiány és tünetei
B 1 -vitamin hiányában károsodik a szénhidrát-anyagcsere, szívelégtelenség és rendellenes idegi-agyi
működések léphetnek fel.
 
Hiánya túlzott izgatottságot, depressziót, álmatlanságot, a hangok iránti túlzott érzékenységet okoz,
többnyire összefüggésbe hozható az alkoholizmussal és a hiányos táplálkozással. Enyhébb
hiánytünetek megfigyelhetőek az iparosodott államok lakosságánál.
Hiánya előfordulhat pl. metabolikus acidózis esetén, aminek bizonyos körülmények között a szív
leállása lehet a következménye. 
 
A súlyos B1-vitaminhiány okozza a beriberi nevű betegséget, mely szívizomgyengeséggel, a vázizmok
leépülésével, depresszióval, ödémák kialakulásával jár.
 
Túl lehet-e adagolni?
A B1-vitamin túladagolása gyakorlatilag lehetetlen, a fölösleget a vizelettel együtt kiválasztja a
szervezet, mivel vízoldékony vitaminról van szó. Ugyanakkor túl sok B1-vitamin fogyasztása a többi B-
vitamin szervezetből való kiürülését eredményezheti, ezért ezekkel arányosan fogyasszuk.