Vitamin ABC

Vitamin ABC

B2-vitamin

A B2-vitamin vagy más néven riboflavin egy vízoldékony, könnyen felszívódó vitamin, a B-komplex
vitaminok fontos tagja. 1932 óta ismert, ekkor izolálták élesztőgombából.
 
A B2-vitamin szerepe
A B2-vitamin a táplálékból felszabaduló energia hasznosításában vesz részt. Nélküle a B-vitaminok
nem lennének kellően hatékonyak a tápanyagok anyagcseréjében, a sejtek védelmében és az egyes
tápanyaghiányok megelőzésében.
 
Szabad formájában, vagy fehérjéhez kötve található meg a táplálékokban. A szervezet 2-6 hétig
raktározza a fehérjeellátottság függvényében.
 
Riboflavin szükséges a vörösvérsejtek képződéséhez, az antitestek termeléséhez, a sejtlégzéshez és a
növekedéshez. Enyhíti a szem fáradtságát, és fontos a szürkehályog megelőzésében és kezelésében.
Segít továbbá a szénhidrátok, a zsírok és a fehérjék metabolizmusában.
 
A B2-vitamin egyik fontos tulajdonsága, hogy képes felgyorsítani a B6-vitamin aktivitását a
szervezetben. Ugyanakkor, ez az egyik legfőbb tápanyag a glutation (fontos antioxidáns)
előállításában. A B2-vitamin és a glutation oly szorosan kapcsolódik egymáshoz, hogy a tudósok
gyakran a szervezet glutationszintjét is mérik a riboflavinszint értékelésekor.
 
A B2-vitamin antioxidáns hatása elengedhetetlen fontosságú a szürkehályog természetes
kezeléséhez (bár érdemes óvatosan bánni vele, mert extrém dózisban [min. 500 mg] retinasérülést
okozott egyes kísérleti állatokon). A riboflavin korlátozza a stroke vagy szívroham által okozott
sejtkárosodást, és minimálisra csökkenti a különböző méreganyagokból származó légúti sérülések
kockázatát.
 
A riboflavin hiánya ronthatja a vas felszívódását a szervezetben, és gyengíti a pajzsmirigy működését.
Egyes kutatások szerint a B2-vitaminhiány növeli a depresszió és más lelki problémák kialakulásának
valószínűségét.
 
A B2-vitamin hatásai
 Jó hatással van a növekedésre és a termékenységre
 Egészséges tőle a bőr, a köröm és a haj
 Elősegíti a pállott száj, ajak és nyelv gyógyulását
 Javítja a látást, mérsékli a szem kifáradását
 Egyéb tápanyagokkal együtt közreműködik a szénhidrátok, zsírok és fehérjék
anyagcseréjében
 
A B2-vitamin hiánya
A riboflavin hiánytünetei közé tartoznak a repedések és fekélyek a szájsarkoknál,
szemrendellenességek, gyulladás a szájban és a nyelven, valamint különböző bőrelváltozások
(ariboflavinosis).
 
Napi szükséglete
B2-vitaminból általános használatra a napi igény 1-1,5 mg a legtöbb ember számára. Ha terápiás
célból növeljük ezt az adagot, akkor figyeljünk oda arra, hogy a megemelt dózis egyensúlyban legyen
a többi B-komplex vitamin mennyiségével.
 
Megfelelő mennyiségű bevitele (1,8 mg/nap) különösen fontos a terhesség alatt, mivel e vitamin
hiányában a fejlődő magzat sérülhet, még akkor is, ha az anya nem tapasztal hiánytüneteket.
Általában könnyen hozzá lehet jutni a szénhidrátban gazdag táplálékokból, mint például a
kenyérfélékből, gabonapelyhekből, zabételekből, barna rizsből. Ha csökkentett kalóriabevitelű
étrendet folytatunk (zsírcsökkentő program), vagy sok finomított szénhidrátot eszünk, akkor is
szenvedhetünk B2-vitamin-hiányban.
 
Túladagolása nem ismert, esetleg viszketés, zsibbadás, égő érzés jelentkezhet.
 
A B2-vitamin természetes forrásai
A teljes kiőrlésű gabonák jó forrásai a B2-vitaminnak, de a finomított lisztek még vitaminnal dúsított
formában sem megfelelőek. Magas riboflavintartalom található a következő ételekben: máj, sajt,
tojássárgája, hal, hüvelyesek, tej, baromfi, spenót, teljes kiőrlésű gabonák és joghurt.
Egyéb természetes források: spárga, avokádó, brokkoli, kelbimbó, ribizli, hínár, zöld leveles
zöldségek, gomba, dió és vízitorma. Gyógynövények közül a lucerna, bojtorjángyökér, kamilla,
édeskömény, görögszéna, ginzeng, komló, csalán, petrezselyem, borsmenta, csipkebogyó és zsálya
tartalmaz B2-vitamint.
 
Az orális fogamzásgátlók szedése, a stressz és a megerőltető testmozgás fokozott riboflavinbevitelt
igényel. Figyeljünk oda arra, hogy a B2-vitamin könnyen sérül fény, antibiotikumok, egyes
antidepresszánsok és alkoholfogyasztás hatására.