“Bátran állítható, hogy Magyarország tehetségkutató nagyhatalom”

“Bátran állítható, hogy Magyarország tehetségkutató nagyhatalom”

A Fülesbagoly Tehetségkutatóról Nagy Szabolcs főszervezővel beszélgettünk.

Idén is várja a jelentkezőket április 4-ig a tavalyi év egyik legnagyobb zenei versenye, a Fülesbagoly Tehetségkutató. A benevezett zenekarokból, előadókból egy szakmai zsűri kiválasztja a legjobb tízet, ők április 22-én a martonvásári döntőben értékes nyereményekért vívnak meg. A tehetségkutatóról Nagy Szabolcs főszervezővel beszélgettünk.
 
 
Néhány éve még dübörögtek itthon a tehetségkutatók, mára viszont kicsit mintha lecsendesült volna ez a vonal. Mi lehet ennek az oka?
 
Ezt másképp látom. Az Öröm a Zene rendszerében tavaly óta minden megyében van tehetségkutató, sőt, már határon túli magyar lakta területeken is. Ezeken kívül is tudok még rengeteg lokális énekversenyről, tehetségkutatóról, és nyilván sok van még, amiről nem is hallottam. És eddig csak a könnyűzenéről beszéltem. Szóval bátran állítható, hogy Magyarország tehetségkutató nagyhatalom.
 
Mi a Fülesbagoly? Kik jelentkezhetnek és mit kapnak a nyertesek? És a nem nyertesek? 
 
A Fülesbagoly Tehetségkutató könnyűzenei verseny, amire az ország bármely területéről, sőt, határon túlról is jelentkezhetnek zenekarok, előadók. Fontos, hogy legyenek saját dalai, amiből legalább egy magyar nyelvű, ne rendelkezzen országos rádiójátszási múlttal és lemezkiadói szerződéssel. A győztes elkészíthet egy kislemezt, felléphet a SZIN-en, és 5 millió forint értékű sajtómegjelenést kap. Lesz sok különdíj is. A további nyeremények és minden egyéb infó fent van a fulesbagoly.blog.hu oldalon.
 
A mainstream médiában futó zenei tehetségkutatók rengeteg előnyt generálnak, mint például a hatalmas nézőszám, ami automatikus ismertséget hozhat az előadónak. Milyen hasonló előnyöket kínál a Fülesbagoly? 
 
A Fülesbagoly Tehetségkutató esetében igyekeztünk olyan nyereményeket összeszedni, legyen az stúdiózás, sajtómegjelenések, koncertek, amelyek hosszútávon segíthetik a nyertest illetve az egyéb díjazottat, így nem egy rövid ideig tartó hype-ot biztosítunk. Ilyenformán elmondható, hogy a Fülesbagoly nemcsak tehetségeket fedez fel, hanem ez esetben tehetséggondozás is zajlik.
 
Milyen fejlődési lehetőségeket látsz a Fülesbagoly Tehetségkutatóban?
 
Elsősorban ott látom a fejlődési lehetőséget, ha egyre több partnert tudok állítani magam mellé, és a segítségükkel, nyereményeik felajánlásával nő a felfedezhető zenekarok száma is.
 
Idén az AWS rock-metalzenekar képviseli hazánkat az Eurovíziós Dalfesztiválon. A kijutásuk ellentmondásos érzéseket váltott ki a közönségből, aminek talán az egyik fő oka, hogy nagyon markáns stílust képviselnek, ami csak egy bizonyos (viszonylag szűk) ízlésnek szól. Mint zeneipari szakember, mit gondolsz erről?
 
Nem látok bele A Dal működésébe, ezért csak a teóriámat tudom megosztani. Évről évre egyre hangosabban dörömbölt a dalfesztivál kapuján a rock/metal stílus. Az elmúlt években bejutott a 30-as döntőbe a Leander Kills, a Depresszió, a Belmondo és az AWS. Feltételezem, hogy idén aztán esélyt akartak adni a keményebb zenének, és a zsűri a legjobb négy közé engedte az AWS-t, ahol ugye már a közönség döntött. Nem néztem a döntőt, de a Facebookon láttam, hogy zajlik, mert általam belájkolt rockzenei portálok és zenekarok mind az AWS-re való voksolásra buzdították az embereket. Meg is lett az eredménye. Ettől függetlenül, ha nem változik a rádiós piac – márpedig nem látok rá nagy esélyt, hacsak nem az új országos kereskedelmi rádió felkarolja a műfajt – akkor a rockzene itthon marad a periférián. Visszatérve az AWS-re, illetve a velük kapcsolatos pro és kontra véleményekre: teljesen természetes, ha valakinek tetszik egy zene, meg az is, ha nem. Csak a véleménynyilvánítást tartsuk kulturált mederben!
 
 
Solti Hanna