„A ZIA nem csupán egy márka, hanem identitás”

„A ZIA nem csupán egy márka, hanem identitás”

Interjú Csizmazia Anettel, a ZIA tervezőjével

Csizmazia Anett 2016-ban alapította meg saját divatmárkáját, a ZIA-t, amely az elmúlt négy évben nemcsak sikeres és elismert, hanem a Budapest Central European Fashion Week egyik nagy visszatérője is lett. Ikonikus és minimalista darabjaiba még a külföldi divatmagazinok is beleszerettek, akárcsak a hazai divatszakma krémje. Az idei divathéten pedig újult erővel vág neki a tervező, akinek az új kollekcióját lélegzet-visszafojtva várjuk.
 
  
A márkád már évek óta az egyik nagy kedvence a BCE Fashion Weeknek. Nem csoda, hiszen fiatalos, letisztult és egyedi kreációid vannak, amelybe több generáció is beleszeretett. Idén mit láthat tőled a közönség?
Az AW2021 kollekciót mutatjuk be, aminek a „KILLER QUEEN” nevet adtuk több okból. Előzménye, hogy az SS20 kollekciót – ami hamarosan debütál, neve „DEJAVU” – egy úgynevezett „urbanchic-vintage” hangulatban készítjük el, ahol a keypiece, bestseller darabjainkat gondoltuk újra vintage anyagokból, megtartva a ZIA világát. A „KILLER QUEEN” kollekció szeretné megmutatni azt, hogy önmagunk felvállalásával, akár genderless darabok hordásával is lehetünk nőiesek, vonzók, elfogadva magunkat. A tavaszi, vintage hangulatot folytatjuk a téli kollekcióban is, ahol Freddie Mercury és a Queen korszakából inspirálódtunk anyaghasználatban és stílusban is, viszont mindezt egy kicsit extrovertáltabban az eddigiekhez képest, tehát a nézők egy valamivel másabb ZIA-világot láthatnak majd az áprilisi bemutatón, mint amit eddig megszoktak tőlünk.
 
A Fashion Weekre való felkészülés során miket tartasz a legfontosabb szempontoknak?
Hogy időben meglegyünk mindennel. Nagyon feszített időszakon vagyunk túl, főleg egy olyan kis márkának nehéz, mint amilyenek mi vagyunk. Nagyon sok munkát igényel, hogy a darabokat elkészítsük, figyelve az anyagokra, hogy készleten lévőkkel dolgozzunk a későbbi gyártás esetén.
 
Mi az, amiből a legtöbb inspirációt meríted a tervezésnél?
A ZIA nem csupán egy márka, hanem identitás. Olyan lányokat, nőket képvisel, akik valódi, izgalmas személyiségek, saját, nagyvárosi stílussal. Akik képesek nevetni önmagukon. Szinte minden kollekcióban ez adja a legtöbb ihletet, ti, akik hordjátok a ZIA-t. Különböző korszakok, filmek, de akár könyvek is inspirálóan hatnak rám, vagy éppen a saját mindennapjaim. Van néhány külföldi kortárs tervező, akiknek a ruháiért rajongok, és nagy vágyam, hogy a ZIA is egyszer nemzetközi szinten is megállja a helyét.
 
Az elmúlt két évben elképesztően kinőtte magát a Fashion Week, amely nemcsak arra ad lehetőséget a tervezőknek, hogy megmutassák magukat és a márkájukat, hanem arra is, hogy felmérjék a többi hazai tervező munkásságát. Te mennyire szoktad figyelni a többi designert?
A bemutatókon akit csak tudok, megnézek, nagyon sok tehetséges hazai tervező van, akik nemzetközi színvonalon terveznek. Természetesen nekem is vannak személyes kedvenceim, akiknek alig várom minden évben a show-ját, hogy lássam, éppen mit álmodtak meg. Csapattársként, kollégaként tekintek rájuk, akikkel közös erővel a magyar divat nemzetközi hírű lehet. Ebben sokat segít a Magyar Divat & Design Ügynökség magyar mentorprogramja, ahol rengeteget tanultam a szakmáról. A magyar mentorprogramnak most tavasszal lesz vége, és a tanultakból nagyon sok mindent beépítek a márka életébe, működésébe.
 
Színeket tekintve nem lehet nem észrevenni, hogy az egyszerűség híve vagy. Ez tudatos volt?
Miközben nagyon felgyorsult minden, és rengeteg információt kapsz nap mint nap, amikor hazamész, az otthonodban letisztult dolgokra vágysz, hogy le tudj csendesedni te is. Én a ZIA darabokban is ezt szeretném megvalósítani, ez az általam értelmezett „slow fashion”-nek a magadba építhető esszenciája a divatban. Ötven évvel ezelőtt, amikor még nem volt fast fashion, olyan minőségi anyagokkal dolgoztak, olyan igényű szabásmintákkal és varrással készültek a darabok, hogy egy-egy darabot nem egy szezonra vettél, hanem húsz évre, vagy akár egy életre. Ilyennek tervezem a ZIA darabjait is, igyekszem egyesíteni a kortárs fazonokat a klasszikussal, ami egy új értelmezésben high-streetstyle stílusban jelenik meg ZIA világában. 
 
A márkádban a ruhák mellett helyet kaptak a kiegészítők is. A későbbiekben ezeknek is nagyobb szerepet szánsz, vagy a ruhák maradnak a középpontban?
A ruhák mindig központi szerepben lesznek, de nagy vágyam és tervem egy cipőkollekcióval és egy táskakollekcióval előrukkolni, ami nem kizárt, hogy a közeljövőben így is lesz. Egy új ékszert valószínűleg az SS21-be illesztünk be, fürdőruhával együtt, amit a nyári BCEFW-en mutatunk majd be.