Klasszikus mellett a könnyű zene is egyre fontosabb az iskolákban

Klasszikus mellett a könnyű zene is egyre fontosabb az iskolákban

„A zene az kell?” – Mit és hogyan hallgat a mai iskolás generáció? „Itt állunk a kapui előtt?” – Mire ad lehetőséget a Nemzeti Alaptanterv? „Kint is vagyok, bent is vagyok” – A rendhagyó énekórákról. „Zene nélkül mit ér?” – Mi mindenre lehet(ne) jó a könnyűzene? Ezek a Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja 2022. október 18-ai fórumának négy témája, és a négy panel egy-egy kérdése.
 
A könnyűzenei oktatással is foglalkozó Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportjának tavaly őszi „Mindenki zenéljen!” című konferenciáján több előadásban is egyértelműen rámutattak arra, hogy miközben a diákság a legnagyobb zenefogyasztó, mennyire alacsony és esetleges a popzene jelenléte az iskolákban. A 2021-es tanácskozás szinte valamennyi előadója valamilyen formában kitért arra is, hogy a zenét, akár a könnyűzenét tanulók mennyivel jobban teljesítenek például matematikából, idegennyelvekből, mennyivel együttműködőbbek, szociálisan érzékenyebbek, sőt a hátrányos helyzetű csoportok felzárkóztatását is nagyban segítheti az iskolai zenehasználat. Továbbra is kérdés azonban, mit lehetne tenni azért, hogy a jelenleginél több könnyűzene jusson be az iskolákba, az órákra és a diákok szervezett szabadidős programjaiba vagy éppen a közművelődés 12-25 éves korosztály által is használt intézményeibe. Távlati célként akár azt is megfogalmazva, hogy a könnyűzene legalább úgy és annyira legyen jelen a közoktatásban és a közművelődésben, mint a képzőművészet, a komolyzene, a sport vagy éppen már sok helyen a népzene.
 
 
A Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja 2022. október 18-án, kedden 10.00 órától rendezi meg a „Könnyű zenét vinni az iskolákba?” című fórumát a Budapest Music Center könyvtárában (1093 Budapest, Mátyás út 8.). A fórum négy panelbeszélgetésen próbálja körül járni a könnyűzene és a közoktatás kapcsolatát és lehetőségeit.
 
Az „A zene az kell?” című panelbeszélgetés az ifjúság és a könnyűzene kapcsolatát tárgyalja, amelyet a 100 millió dal a mobilomon – Zenefogyasztási trendek: ki, mit, hol, min, mennyiért? című, a ProArt kutatásaiból kiinduló előadás vezet fel. Nem utolsó sorban amiatt is, hogy felmérések igazolják, az oktatásba fektetett erőforrások lényegében a jövő piacait építik.
 
 
A második beszélgetés – „Itt állunk a kapui előtt – a Nemzeti Alaptanterv (NAT) teremtette keretek és a zene, a könnyűzene iskolai megjelenésének lehetőségeiről, szabályairól, buktatóiról és kiskapuiról szól majd egy gyakorló iskolaigazgató, az ének-zene pedagógusképzés meghatározó szereplője, a zenetanárok civil szervezetének vezetője és egy alternatív zenei képzőhely képviselőjének részvételével. A panel bevezető előadás A könnyűzene lehetőségei a magyar közoktatási rendszerben címmel hangzik majd el.
 
A harmadik blokk ugyancsak a lehetőségek és buktatók számbavételére koncentrál a sokfelé eljutóm, úgynevezett rendhagyó énekórák művelőinek a tapasztalatai alapján. A „Kint is vagyok, bent is vagyok?” című panelt Az új technológiák befolyása a fiatalok zenefogyasztására előadás vezeti fel abból kiindulva, hogy az okos eszközök és a rajtuk lévő alkalmazások akár konkurenciái, de akár támogatói is lehetnek az élő és magyar könnyűzene iskolai alkalmazásának.
 
A „Zene nélkül mit ér?” című, a fórum utolsó panelbeszélgetése a zene, a könnyűzene iskolán kívüli alkalmazási lehetőségeit tárgyalja, a különböző zeneterápiáktól kezdve, a hangszeres csapatépítéseken keresztül az egészségügyben történő használatig. A beszélgetést a Miért zene? – A zene, mint univerzális eszköz a 21. század kihívásai tükrében című előadás vezeti majd fel október 18-án.
 
 
Az NKA Hangfoglaló Program támogatásával megvalósuló „Könnyű zenét vinni az iskolákba?” fórumot élőben közvetítik a Hangőr Egyesület közösségi felületein. A panelbeszélgetések pedig hamarosan visszanézhetők lesznek a poptanitas.blog felületen is, így talán sokak számára egyértelművé válik a Hangőr Egyesület azon szándéka, hogy a fórum révén legalább szakmai körökben témává tegye, miként lehetne több könnyűzene a magyar közoktatásban.